De nieuwe BMW X5 krijgt een waterstofversie in 2028
De vijfde generatie van de BMW X5 komt met maar liefst met vijf verschillende soorten aandrijflijnen op de markt
Er wordt hard gewerkt aan een geheel nieuwe generatie van de BMW X5. Als we de beelden zien van de gecamoufleerde testauto’s, lijkt het erop dat hij een gespierde versie van de Neue Klasse-designtaal van de nieuwe iX3 krijgt. BMW heeft aangekondigd dat het de vijfde generatie SUV zal aanbieden met elektrische, plug-in hybride, benzine-, diesel- én waterstofaandrijving.
De nieuwe BMW X5 SUV zal worden aangeboden met een waterstofaandrijving onder de naam BMW iX5 Hydrogen.
De laatste wordt aangedreven door elektriciteit uit een waterstof-brandstofcel en komt in 2028 op de markt, na de introductie van de reguliere X5-modellen vanaf 2026. BMW gebruikt al jaren een vloot X5’s om zijn brandstofceltechnologie te testen – inmiddels een derde generatie systeem, ontwikkeld in samenwerking met Toyota – en heeft onlangs bevestigd dat het zijn fabriek in Oostenrijk voorbereidt op volledige productie.
“Door de nieuwe BMW X5 te lanceren met een keuze uit vijf aandrijfsystemen, tonen we opnieuw onze leidende positie als technologiepionier,” aldus ontwikkelingsbestuurslid Joachim Post. “Waterstof speelt een essentiële rol in de wereldwijde decarbonisatie, en daarom zetten wij ons in om de technologie verder te brengen.”
Volgens BMW is het ‘wereldwijde testen’ van zijn pilotvloot succesvol verlopen en is “waterstof het ontbrekende puzzelstukje om elektrische mobiliteit compleet te maken op plekken waar batterij-elektrische aandrijving geen optimale oplossing is.”
Maar wat dan met het tekort aan waterstoftankstations? BMW liet ook weten actief betrokken te zijn bij de uitbreiding van het netwerk van waterstofstations via het HyMoS (Hydrogen Mobility at Scale)-initiatief. Dat moet de ontwikkeling van tankstations in stedelijke gebieden stimuleren, met een eerste pilotuitrol in Duitsland en Frankrijk.


