De nieuwe BMW iX.
je bent hierDe nieuwe BMW iX.
De nieuwe BMW iX onderscheidt zich door toegenomen rijprestaties en een aanzienlijk groter rijbereik. Gerichte koetswerk- en interieuraanpassingen benadrukken het sportieve karakter van de nieuwe BMW iX.
De nieuwe BMW iX onderscheidt zich door toegenomen rijprestaties en een aanzienlijk groter rijbereik. Gerichte koetswerk- en interieuraanpassingen benadrukken het sportieve karakter van de nieuwe BMW iX.
De oude aandrijflijnen werden vervangen en maken plaats voor de xDrive45, xDrive60 en de M70 xDrive. Voortaan haalt de nieuwe BMW iX een rijbereik van 700 kilometer over de WLTP-cyclus, een uitstekende waarde in dit competitieve segment. Zo bevestigt hij opnieuw de doeltreffendheid van de waarden en technologieën van het BMW EfficientDynamics-pakket. Innovaties op het gebied van BMW eDrive-technologie gaan hand in hand met gerichte koetswerk- en interieuraanpassingen die het sportieve karakter van de nieuwe BMW iX benadrukken.
Dankzij de consequente verdere ontwikkeling van de prestatie-elektronica en de verfijning van wiellagers, banden, enz. werd het energieverbruik over de wettelijke WLTP-testcyclus met meer dan 8 procent verlaagd (ideale omstandigheden naargelang het model en de uitrusting). In het geval van de nieuwe BMW iX xDrive60 resulteert dat in een toename van het rijbereik met ongeveer 60 kilometer.
De nieuwe modelaanduidingen weerspiegelen de toegenomen prestaties van de BMW iX. Hij zal in het voorjaar van 2025 wereldwijd verkrijgbaar zijn als de BMW iX xDrive45 (gecombineerd energieverbruik volgens de WLTP-cyclus: 21,8 kWh/100 km; CO2-klasse: A), de BMW iX xDrive60 (gecombineerd energieverbruik volgens de WLTP-cyclus: 21,9 kWh/100 km; CO2-klasse: A) en de BMW iX M70 xDrive (gecombineerd energieverbruik volgens de WLTP-cyclus: 23,5 kWh/100 km; CO2-klasse: A).
Exterieur: opvallende uitstraling, M Sportpakket als nieuwe optie.
Het exterieur van de nieuwe BMW iX heeft een expressieve, monolithische uitstraling met karakteristieke SAV-proporties, een designtaal die is teruggebracht tot de essentie, met duidelijk gedefinieerde oppervlakken. Het opvallende frontdesign wordt vooral gekenmerkt door het vernieuwde BMW radiatorrooster met een bijzonder fijne omlijsting en een structuur van verticale en diagonale lijnen binnenin. De BMW nieren Iconic Glow met contourverlichting (standaard op de nieuwe BMW iX M70 xDrive) zijn nu als nieuwe optie verkrijgbaar.
Ook de koplampen werden hertekend, met verticale elementen voor de dagrijlichten en richtingaanwijzers. De standaarduitrusting van de nieuwe BMW iX omvat Adaptive LED Headlights met hoekverlichting en een nieuwe stadsverlichting. De structuur van de BMW nieren komt terug in de diagonale lijnen van de koplampafdekkingen.
De voor- en achterschorten van de nieuwe BMW iX hebben een bijna naadloos design en een groter oppervlak in koetswerkkleur, waardoor ze standaard een sportieve, elegante uitstraling hebben. Als optie kan de volledig elektrische SAV voortaan worden aangekleed met het M Sportpakket, dat het dynamische karakter van de wagen benadrukt met krachtige lijnen, opvallende luchtinlaten vooraan en verticale reflectoren achteraan.
In combinatie met het optionele M Sport Pack Pro is de nieuwe BMW iX bovendien afgewerkt met donkere M Shadow Line-koplampen en -achterlichten. Het topmodel van het gamma onderscheidt zich nog meer dan de andere varianten. De nieuwe BMW iX M70 xDrive wordt namelijk standaard geleverd met de designelementen van het M Sportpakket en het M Sport Pack Pro, waaronder modelspecifieke BMW nieren met M logo, zwarte buitenspiegelbehuizingen en exclusieve BMW M 22" lichtmetalen velgen.
Het gamma omvat ook de nieuwe afwerkingen Arctic Race Blue metallic, Dune Grey metallic, Carbon Black metallic, BMW Individual Frozen Deep Grey metallic, BMW Individual Frozen Pure Grey metallic, Tanzanite Blue metallic en Space Silver metallic (beschikbaar vanaf de zomer van 2025). De BMW Individual Exterieur Line Titanium Bronze is als extra optie verkrijgbaar voor de BMW iX xDrive45 en de BMW iX xDrive60.
Prestatieverbetering voor alle modelvarianten.
Met een elektromotor op de voor- en achteras beschikken alle varianten van de nieuwe BMW iX over een elektrische vierwielaandrijving. De aandrijving werd geoptimaliseerd en de vermogenselektronica werd verder ontwikkeld om merkbaar meer vermogen te leveren. Zo steeg het systeemvermogen van de nieuwe BMW iX xDrive45 met 60 kW/82 pk tot 300 kW/408 pk. Dankzij dat extra vermogen sprint hij voortaan in 5,1 seconden van 0 naar 100 km/u, een winst van 1,0 seconde. De nieuwe BMW iX xDrive60 levert van zijn kant 400 kW/544 pk, een stijging met 15 kW/21 pk, en accelereert van 0 naar 100 km/u in 4,6 seconden. Beide modellen hebben een elektronisch begrensde topsnelheid van 200 km/u.
Meer dan ooit biedt de nieuwe BMW iX M70 xDrive bijzonder fascinerende prestatiekenmerken. De aandrijving van het BMW M model levert 30 kW/40 pk meer, goed voor een totaal van 485 kW/659 pk in My Mode Sport, evenals een maximumkoppel van 1.100 Nm, dat beschikbaar is wanneer Launch Control wordt geactiveerd. In dat geval sprint de nieuwe BMW iX M70 xDrive in nauwelijks 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Bij gebruik van de ‘1-foot roll-out’-methode* daalt die tijd zelfs tot 3,5 seconden. De nieuwe BMW iX M70 xDrive haalt een topsnelheid van 250 km/u.
Uniek in dit segment: een rijbereik van 700 kilometer.
De nieuwe batterijceltechnologie verhoogt de energie-inhoud van de hoogspanningsbatterij voor de BMW iX xDrive45 met ongeveer 30 procent tot 94,8 kWh. De hoogspanningsbatterijen van de andere modelvarianten leveren een bruikbare energie-inhoud van 109,1 kWh (BMW iX xDrive60) en 108,9 kWh (BMW iX M70 xDrive).
Daarnaast optimaliseert een nieuwe invertertechnologie voor de vermogenselektronica van alle modelvarianten de vermogensdichtheid van het aandrijfsysteem. Dat verzekert een bijzonder hoge efficiëntie bij de energieoverdracht van de hoogspanningsbatterij naar de elektromotor. In combinatie met de hogere energie-inhoud van de batterij voor de nieuwe BMW iX xDrive45 en andere efficiëntieverhogende maatregelen voor alle varianten, resulteert dit naargelang het model in een tot 40 procent groter rijbereik. Met een WLTP-rijbereik van 563 tot 701 kilometer vestigt de nieuwe BMW iX xDrive60 nieuwe normen in zijn segment. Het rijbereik van de andere modellen stijgt naar 490 tot 602 kilometer voor de BMW iX xDrive45 en 521 tot 600 kilometer voor de BMW iX M70 xDrive.
De adaptieve recuperatie draagt bij tot de toegenomen efficiëntie tijdens het rijden. Ook kan de MAX RANGE-functie het resterende rijbereik voor de volgende laadstop met maximaal 25 procent verhogen.
Nog meer efficiëntie bij het opladen van de hoogspanningsbatterij.
De gecombineerde laadeenheid van de nieuwe BMW iX xDrive45 maakt laden met gelijkstroom mogelijk met een hoger vermogen van 175 kW. Bij de twee andere modelvarianten bedraagt het maximale laadvermogen 195 kW. De geoptimaliseerde preconditioning van de hoogspanningsbatterij en de verwarming van het opslagsysteem met behulp van de warmtepomp van het aircosysteem zorgen voor bijzonder efficiënte oplaadtijden. Daarnaast werd de laadstroomregeling verder ontwikkeld om optimaal gebruik te maken van de hoge laadcapaciteiten. De laadaansluiting van de nieuwe BMW iX heeft voortaan een ontgrendelingsknop.
Een brede waaier aan systemen voor autonoom rijden en parkeren.
De rijhulpsystemen van de nieuwe BMW iX vestigen nieuwe normen op het gebied van functionaliteit en betrouwbaarheid. Tot de standaarduitrusting behoren het Driving Assistant Pack Plus, inclusief Active Cruise Control met Stop&Go functie, die kan worden gebruikt bij snelheden tot 180 km/u, een botswaarschuwing vooraan met remingreep en Parking Assistant Pack met Reversing Assistant en achteruitrijcamera.