BYD plant uitrol van ultrasnelle laadstations in Europa
je bent hierBYD plant uitrol van ultrasnelle laadstations in Europa
De Chinese autofabrikant BYD is van plan een Europees netwerk op te zetten van ultrasnelle laadstations voor elektrische auto's. Volgens vicevoorzitter Stella Li kan deze technologie een grote sprong betekenen voor het vertrouwen in elektrische mobiliteit in Europa.
De Chinese autofabrikant BYD is van plan een Europees netwerk op te zetten van ultrasnelle laadstations voor elektrische auto's. Volgens vicevoorzitter Stella Li kan deze technologie een grote sprong betekenen voor het vertrouwen in elektrische mobiliteit in Europa.
De nieuwe laadoplossingen, die werken op een 1.000 volt architectuur, maken het mogelijk om een wagen binnen enkele minuten aanzienlijk op te laden. In China worden al modellen aangeboden die met deze technologie compatibel zijn. “In vijf minuten kun je tot 400 kilometer aan rijbereik toevoegen,” aldus Li. “Dat komt neer op laadtijden die vergelijkbaar zijn met een tankbeurt voor traditionele auto’s.”
Europese uitbreiding binnen een jaar
BYD wil al binnen de komende twaalf maanden beginnen met het aanleggen van de eerste stations op Europese bodem. Het bedrijf zal zelf investeren in de infrastructuur, onder meer bij officiële dealers, maar er lopen ook gesprekken met lokale partners. Zelfs met de huidige batterijtechnologie zouden gebruikers volgens BYD kunnen rekenen op een laadversnelling van 20 tot 30 procent.
Ambitie om koploper te worden
Het uiteindelijke doel is om tegen 2030 een prominente speler te zijn op de Europese automarkt — niet alleen met volledig elektrische voertuigen, maar ook met plug-inhybrides. Onderdeel van deze groeistrategie is de opening van een nieuwe productiefaciliteit in Hongarije eind dit jaar, samen met een onderzoekscentrum en een Europees hoofdkwartier in Boedapest.
“We boeken maand na maand verkoopgroei in Europa,” zegt Li. “Onze aanpak is duidelijk: in Europa produceren om de Europese markt te bedienen. We zijn hier met een langetermijnvisie.”
Groei in België
In België heeft BYD momenteel zestien verkooppunten, waarvan drie eigen vestigingen in Brussel, Antwerpen en Gent. Tegen het einde van dit jaar wil het merk dat aantal uitbreiden naar minstens twintig. Wat betreft de invoerheffingen die momenteel op Chinese voertuigen gelden — ongeveer 27 procent — stelt Li dat deze geen rem zullen vormen op de uitbreidingsplannen. “Ze zijn niet in het voordeel van de consument, maar onze ambities blijven overeind.”