Ga naar de inhoud

We hechten belang aan je privacy

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de website te optimaliseren en u de best mogelijk ervaring te bieden. Klik op “Cookies accepteren” om alle cookies te aanvaarden of stel zelf je voorkeuren in. Meer weten? Lees meer over ons cookiebeleid.

Stel je voorkeuren in

BYD lanceert zijn premiummerk Denza in Europa

je bent hier

BYD lanceert zijn premiummerk Denza in Europa

BYD heeft zijn merk Denza officieel gelanceerd in Europa, met als doel zijn aanwezigheid in de regio uit te breiden en de gevestigde luxemerken uit te dagen. Het eerste model dat de Europese wegen zal betreden is de Z9 GT, waarvan de verkoop naar verwachting eind dit jaar van start zal gaan.

BYD heeft zijn merk Denza officieel gelanceerd in Europa, met als doel zijn aanwezigheid in de regio uit te breiden en de gevestigde luxemerken uit te dagen. Het eerste model dat de Europese wegen zal betreden is de Z9 GT, waarvan de verkoop naar verwachting eind dit jaar van start zal gaan.

Vorig jaar verkocht BYD wereldwijd meer dan 4,2 miljoen auto's, waarvan meer dan 90% in China plaatsvond. En het lijkt er niet op dat het bedrijf op zijn lauweren rust, want het heeft zojuist zijn high-end merk Denza gelanceerd in Europa.

BYD richt zijn pijlen op concurrentie met luxe Duitse automerken zoals BMW en Mercedes, en wil tegelijkertijd zijn aanwezigheid buiten Azië versterken. Ironisch genoeg was Denza ooit een joint venture van 50:50 met Mercedes. Maar nu het premiummerk volledig in handen is van BYD, heeft het zijn officiële debuut gemaakt in Europa tijdens de Brera Design Week in Milaan.

Momenteel beheert BYD drie verschillende merken: Yangwang, Fang Cheng Bao en Denza – en onder die laatste wil het bedrijf al zijn luxe modellen op de Europese markt gaan aanbieden.

Alfredo Altavilla, speciaal adviseur van de groep voor Europa, verklaarde dat Denza de technologische kracht van de groep in de komende jaren zal vertegenwoordigen, ondanks dat het momenteel slechts iets meer dan 3% van de totale verkoop uitmaakt.
"Het zal technologische functies introduceren die later ook op BYD-modellen te vinden zullen zijn," verklaarde hij na de onthulling tijdens de Milan Design Week.

Wat betreft de autoverkoop: het bedrijf zal naar verwachting zijn Europese avontuur eind dit jaar aftrappen met de elektrische versie van de Z9 GT sportwagen met 1.000 pk. De Z9 GT is in China beschikbaar in twee varianten: een plug-in hybride en een volledig elektrische versie. Het is duidelijk dat er parallellen worden getrokken met de Porsche Panamera zodra de sportieve Denza zijn weg naar Europa vindt.

Hoewel BYD van plan is om in oktober te beginnen met productie in zijn eerste Europese fabriek in Hongarije, zullen de eerste Denza-modellen nog in China worden geproduceerd en van daaruit worden verscheept. In maart 2026 wordt een tweede BYD-fabriek in Turkije verwacht, met een capaciteit van 500.000 auto’s per jaar.

De huidige wereldwijde verhogingen van invoertarieven kunnen de zaken natuurlijk compliceren, en tot de eerste Denza-auto daadwerkelijk arriveert, is het nog maar de vraag hoe de auto-industrie zich zal aanpassen aan deze economische verschuiving.

Maar als je BMW, Mercedes of zelfs Audi bent, begin je het waarschijnlijk benauwd te krijgen. Ten eerste omdat merken als deze simpelweg niet kunnen concurreren met Denza op prijs. En ten tweede omdat BYD op technologisch vlak mijlenver voorloopt op zijn Europese tegenhangers.

Zo onthulde BYD onlangs een nieuw batterijsysteem dat naar verluidt een elektrische auto in slechts vijf minuten kan opladen. Kort daarop volgden plannen voor het bouwen van 's werelds grootste netwerk voor batterijwissels. En laten we de Yangwang zelfrijdende hypercar niet vergeten, die in staat is om op te stijgen en over meer dan zes meter te springen.

"Het doel is om van Denza een volledig premiummerk te maken," verklaarde Altavilla, en hij benadrukte dat het zich richt op zowel jongere, technologiegerichte consumenten als traditionele premiumklanten.

Het zal zeker een flinke inspanning kosten van andere autofabrikanten om Denza op al deze punten bij te benen. Maar zolang het leidt tot meer concurrentie kunnen we maar blij zijn.

Terug naar overzicht

Laadpalen in de kijker

Smappee EV Ultra 80S

Smappee EV Ultra 80S

De Smappee EV Ultra is een snellader die op de grond wordt gemonteerd en één CCS2-aansluiting heeft.

Smappee EV Ultra 40D

Smappee EV Ultra 40D

De Smappee EV Ultra is een snellader die op de grond wordt gemonteerd en twee CCS2-connectors heeft.

Smappee EV Ultra 120D

Smappee EV Ultra 120D

De Smappee EV Ultra is een snellader die op de grond wordt gemonteerd en twee CCS2-connectors heeft.