BMW’s Next-Gen Autotechnologie: De vier “Superbreinen” uitgelegd
je bent hierBMW’s Next-Gen Autotechnologie: De vier “Superbreinen” uitgelegd
Het "Heart of Joy" van BMW nadert zijn marktintroductie. In een vandaag uitgebrachte persverklaring schetst BMW enkele voordelen van de supercomputer van de Neue Klasse. Het nieuwe hardware- en softwaresysteem bundelt de rekenkracht in vier krachtige computers, de zogenaamde “Superbreinen,” die essentiële voertuigfuncties beheren, waaronder rijprestaties, infotainment, geautomatiseerd rijden en kernoperaties zoals klimaatregeling en voertuigtoegang.
Het "Heart of Joy" van BMW nadert zijn marktintroductie. In een vandaag uitgebrachte persverklaring schetst BMW enkele voordelen van de supercomputer van de Neue Klasse. Het nieuwe hardware- en softwaresysteem bundelt de rekenkracht in vier krachtige computers, de zogenaamde “Superbreinen,” die essentiële voertuigfuncties beheren, waaronder rijprestaties, infotainment, geautomatiseerd rijden en kernoperaties zoals klimaatregeling en voertuigtoegang.
De nieuwe elektronische architectuur markeert een verschuiving naar software-gedefinieerde voertuigen (SDV’s), waardoor continue software-updates en een hogere rekenefficiëntie in toekomstige BMW-modellen mogelijk worden. Volgens BMW biedt het nieuwe systeem meer dan 20 keer de rekenkracht van de huidige voertuiggeneraties.
Een belangrijke verandering is de overstap naar een zonale bedradingarchitectuur, wat resulteert in een vermindering van 600 meter bedrading en een gewichtsbesparing van 30%. Het bedradingssysteem is verdeeld in vier zones—voor, midden, achter en dak—met zonale controllers die de gegevensstroom beheren.
BMW introduceert ook Smart eFuses, die tot 150 traditionele zekeringen vervangen door digitale, programmeerbare alternatieven. Deze slimme zekeringen maken selectieve stroomverdeling mogelijk, wat volgens BMW de energie-efficiëntie met 20% verbetert.
De rol van de vier “Superbreinen”
Het systeem is opgebouwd rond vier krachtige computers:
- Rijdynamiek (“Heart of Joy”) – Het eerste volledig door BMW ontwikkelde rijdynamische controlesysteem integreert motor- en chassisregeling en reageert tien keer sneller dan huidige systemen.
- Geautomatiseerd Rijden – Combineert alle autonome en rijassistentiefuncties in één besturingseenheid, met 20 keer de rekenkracht van eerdere modellen.
- Infotainment (BMW Panoramic iDrive) – Draait op BMW Operating System X en beheert infotainment, navigatie en AI-gestuurde spraakinteracties.
- Kernvoertuigfuncties – Regelt klimaatcontrole, verlichting, voertuigtoegang en externe software-updates, waarbij tot 100 functies in één systeem worden geïntegreerd.
BMW heeft geïnvesteerd in een wereldwijd softwarenetwerk met 10.000 IT- en software-experts, die werken met meer dan 1.000 softwaremodules en 500 miljoen regels code. Het cloudgebaseerde CodeCraft-ontwikkelingsplatform van BMW ondersteunt tot 75.000 virtuele CPU’s en verwerkt 200.000 software-builds per dag, wat wijst op een groeiende afhankelijkheid van AI-ondersteunde softwareontwikkeling.
BMW gaf ons vorig jaar al een voorproefje van hun "Heart of Joy" met het Vision Driving Experience-concept. De volgende demonstratie vindt deze zomer plaats, gevolgd door de lancering van de elektrische BMW iX3 SUV in het najaar.