Audi onthult Q6 e-tron offroad concept
je bent hierAudi onthult Q6 e-tron offroad concept
Tijdens het wereldbekerweekend in Kitzbühel, Oostenrijk, onthult Audi de Audi Q6 e-tron offroad concept, een nieuw ontwikkeld prototype, die beschikt over twee elektromotoren met een gecombineerde kracht van 380 kW en hellingen kan beklimmen tot 100 procent dankzij de nieuw ontworpen portalassen.
Tijdens het wereldbekerweekend in Kitzbühel, Oostenrijk, onthult Audi de Audi Q6 e-tron offroad concept, een nieuw ontwikkeld prototype, die beschikt over twee elektromotoren met een gecombineerde kracht van 380 kW en hellingen kan beklimmen tot 100 procent dankzij de nieuw ontworpen portalassen.
- Iconisch prototype toont het potentieel van het PPE-platform
- Nieuw ontwikkelde portalassen maken het mogelijk om hellingen tot 100 procent te beklimmen
- Bredere spoorbreedte en verhoogde rijhoogte zorgen voor een spectaculair uiterlijk
De debuterende Q6 geeft een voorproefje van een mogelijk voertuig in het progressieve off-roadsegment. Een verhoging van 160 mm in rijhoogte en een 250 mm bredere spoorbreedte dragen bij aan het spectaculaire uiterlijk.
Na een eerste testrit was Audi-CEO Gernot Döllner enthousiast: “De Q6 e-tron offroad concept is een herinterpretatie van quattro. Het model toont het potentieel van ons platform voor volledig elektrische voertuigen, zoals het vandaag al bestaat. Dit voertuig kan nieuw terrein veroveren. We kijken uit naar de reacties van onze klanten op deze zeer emotionele auto.”
Terwijl conventionele portalassen het koppel bij de wielen met ongeveer 20 tot 30 procent verhogen, zorgt het nieuwe ontwerp van Audi voor een toename van 50 procent. Dit verlaagt de topsnelheid van het voertuig naar 175 km/u, wat voldoende is voor een off-roader, maar stelt het in staat om hellingen van 45 graden te beklimmen.
Innovaties beginnen altijd met de juiste vraag. Voor de Q6 was het: Hoe kunnen we een zeer emotioneel elektrisch voertuig creëren? De auto die uit deze vraag is voortgekomen, beschikt over vier portalassen die volledig opnieuw zijn ontwikkeld en geïntegreerd in de wielnaven van de voor- en achterassen. Dit vereiste gedeeltelijke aanpassingen van de ophangingsarmen. De portalassen verhogen het gecombineerde koppel bij alle wielen (10-seconde piek) tot 13.400 Nm, een totale toename van 4.400 Nm. Dit is de manier om Vorsprung durch Technik te ervaren – zowel op als buiten de weg.
De Audi Q6 e-tron dient als basis voor de conceptauto en is het eerste productiemodel dat is gebouwd op het Premium Platform Electric (PPE). Het is het nieuwe referentiepunt voor elektrisch aangedreven Vorsprung durch Technik. De Audi Q6-modellenreeks excelleert niet alleen in indrukwekkende rij- en laadspecificaties, maar zet ook de norm op het gebied van actieradius en efficiëntie.