Ga naar de inhoud

We hechten belang aan je privacy

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de website te optimaliseren en u de best mogelijk ervaring te bieden. Klik op “Cookies accepteren” om alle cookies te aanvaarden of stel zelf je voorkeuren in. Meer weten? Lees meer over ons cookiebeleid.

Stel je voorkeuren in

Nieuwe Mercedes-Benz CLA, bijna 800 kilometer rijbereik!

je bent hier

Nieuwe Mercedes-Benz CLA, bijna 800 kilometer rijbereik!

Mercedes-Benz heeft veel slimme mensen die door de gangen van het bedrijf rennen, en die slimme mensen hebben gewerkt aan wat volgens hen de 'slimste' auto tot nu toe is. Welkom bij de nieuwe CLA, die het startschot geeft voor een geheel nieuwe familie van auto’s, en zal worden gelanceerd met twee elektrische aandrijflijnopties: de achterwielaangedreven ‘250+’ en de snellere, vierwielaangedreven ‘350’.

Mercedes-Benz heeft veel slimme mensen die door de gangen van het bedrijf rennen, en die slimme mensen hebben gewerkt aan wat volgens hen de 'slimste' auto tot nu toe is. Welkom bij de nieuwe CLA, die het startschot geeft voor een geheel nieuwe familie van auto’s, en zal worden gelanceerd met twee elektrische aandrijflijnopties: de achterwielaangedreven ‘250+’ en de snellere, vierwielaangedreven ‘350’.

Ondersteund door een 800-volt architectuur, die is overgenomen van het Vision EQXX-concept, zullen beide versies gebruikmaken van een 85kWh batterij, die een bereik van 792 kilometer biedt in de 250 en 770 kilometer in de 350. Een pauze van 10 minuten bij een 350kW DC snellader vult meer dan 320 kilometer aan reisbereik, met 80 procent van het bereik in slechts 12 minuten extra.

De cijfers zijn ook indrukwekkend: 268 pk versus 349 pk; 335 Nm versus 515 Nm; en 0-100 km/u in 6,7 seconden versus 4,9 seconden. Beide modellen zijn begrensd op 209 km/u en maken gebruik van de nieuwe tweeversnellingsbak van MB. In deze versnellingsbak is de eerste versnelling specifiek ontworpen voor een geleidelijke versnelling in stedelijke gebieden, terwijl de tweede versnelling bedoeld is voor cruisen op snelwegen en krachtig vermogen bij hogere snelheden, wat in wezen de belasting van de transmissie vermindert.



Er zijn tot vier niveaus van regeneratief remmen beschikbaar, en standaard krijg je een comfortgerichte ophangingsinstelling met een driehoekige vooras en een multi-link achteras. De stuurknuckle - die de onderste draagarm van de ophangingssystemen verbindt met de schokdemper - is meer gericht op een hogere camber-stijfheid, wat naar verluidt de stuurrespons verbetert en het weggeluid vermindert. MB zal ook de CLA-lijn tegen het einde van het jaar diversifiëren door een kleinere versie met een 58kWh-batterij toe te voegen, naast een trio van 48-volt hybride modellen. Deze hybrides beschikken over een nieuwe 1,5-liter turbocharged viercilinder, een kleine 1,3kWh batterij en een achtversnellings DCT-transmissie. Ze zullen goed zijn voor puur elektrisch rijden tot 100 km/u en worden aangeboden met zowel voorwielaandrijving als vierwielaandrijving.

In feite zal AMG misschien op een bepaald moment wel moeten ingrijpen op het gebied van stijl, want MB zegt dat de EV- en hybride modellen bijna identiek zullen zijn qua uiterlijk. Het is een mooie vorm - al met een gezicht dat minder agressief is dan het concept - en een carrosserie die groter, breder, langer en aerodynamischer is dan zijn voorganger, dankzij een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,21. De lange wielbasis, korte overhangen, ingetogen achterzijde en gespierde proporties zijn ontwerpfilosofieën die van het oude model zijn overgenomen, maar ze zijn versierd met evenveel sterren als het gemiddelde sterrenstelsel.



De grille heeft er 142, die zelfs een lichtshow voor je geven bij aankomst en vertrek, plus lichtsignaturen die lijken op een driepuntige ster, verbonden door een lichtbalk aan weerszijden. Tot 10 verschillende velgenontwerpen zullen beschikbaar zijn, van 43 tot 48 cm, met optionele wielomsluitingen voor meer efficiëntie.

Binnenin zal de CLA een zwevende superscreen krijgen die de breedte van de cabine beslaat, bestaande uit een 26 cm stuurdisplay, een 35 cm centraal scherm en een optioneel 35 cm scherm aan de passagierszijde - alles bedekt met een prachtige glazen afwerking. Je kunt ook kiezen voor een 31 cm head-up display.
Andere belangrijke binnenruimten zijn onder meer een panoramisch dak als standaard, een draadloze oplader voor telefoons, vier extra USB-poorten en een optioneel Burmester surround sound-systeem van 850 watt. Er zijn ook veel chique trimelementen aanwezig, waaronder open-pore houten afwerkingen en geborsteld aluminium, met decoratieve papieren oppervlakken die voor het eerst in de auto-industrie worden gebruikt, aldus Mercedes.

De parelmoer-effect stoelen zijn verkrijgbaar in vijf kleurkeuzes en twee stijlen: standaard of sportief, waarbij de laatste zijsteunen en slanker hoofdkussens heeft voor een sportievere uitstraling. We mogen MB’s fantastische blower-fans niet vergeten, hoewel we ons niet zeker voelen over het kiezen van de rode kleur uit de 64-kleurige omgevingsverlichting. Dit is ook de eerste MB-auto in negentig jaar die een ‘frunk’ heeft (de laatste was de 130), en biedt 101 liter extra ruimte naast de 405 liter aan de achterkant. Voldoende voor het soort auto dat dit is.



Laten we het nu hebben over de slimme technologie: de CLA krijgt het nieuwe vierde generatie MBUX-systeem, creatief genaamd… de MB.OS. Het wordt gevoed door een supercomputer die direct is verbonden met de Intelligente Cloud van Mercedes, wat betekent dat over-the-air updates voor functies zoals rijassistentie eenvoudig, effectief en regelmatig kunnen worden uitgevoerd om de levensduur van de auto te behouden.
Dit is ook de eerste auto die AI van zowel Microsoft als Google integreert, en beschikt over een funky nieuwe op kaarten gebaseerde 3D-navigatie van de laatste. Het toont niet alleen de auto en de weg voor je, maar ook nabijgelegen objecten, zoals andere weggebruikers en voetgangers, om te helpen bij de situational awareness.

De andere grote toevoeging is de MBUX Virtual Assistant, die de meest recente versie van ChatGPT combineert met de Bing-zoekmachine om je vragen te beantwoorden. Er is blijkbaar veel werk verricht om ervoor te zorgen dat gesprekken minder robotachtig en natuurlijker aanvoelen, waarbij herhaling van vragen wordt vermeden dankzij de kortetermijngeheugenfunctie. Het herkent ook emoties en reageert dienovereenkomstig, waarbij de kleuren worden aangepast om je stemming te weerspiegelen.
De veiligheidssystemen maken gebruik van een combinatie van vijf radar's, acht camera's en 12 sensoren, en omvatten functies die voldoen aan het SAE Level 2, zoals afstands- en stuurhulp, plus de conventionele rijstrookwissel en parkeerhulp, onder andere.

De prijs van de nieuwe CLA wordt dichter bij de productie bekendgemaakt.

Terug naar overzicht

Laadpalen in de kijker

Wallbox Supernova 60

Wallbox Supernova 60

Deze Wallbox Supernova kan 60KW produceren en kan laden tot wel 100km actieradius op 15 minuten.

Smappee EV Wall business

Smappee EV Wall business

De geavanceerde EV Wall Business is speciaal ontworpen voor commercieel en industrieel gebruik.

Smappee EV Ultra 80S

Smappee EV Ultra 80S

De Smappee EV Ultra is een snellader die op de grond wordt gemonteerd en één CCS2-aansluiting heeft.