2025 BMW iX3 getoond in officiële prototypevorm
je bent hier2025 BMW iX3 getoond in officiële prototypevorm
We hebben het concept, spionagefoto’s en zelfs een gelekte patentafbeelding gezien, maar nu heeft BMW ons een vroege blik gegeven op de volgende generatie iX3, aangezien de prototypemodellen beginnen van de productielijn te rollen.
We hebben het concept, spionagefoto’s en zelfs een gelekte patentafbeelding gezien, maar nu heeft BMW ons een vroege blik gegeven op de volgende generatie iX3, aangezien de prototypemodellen beginnen van de productielijn te rollen.
De iX3 staat op het nieuwe Neue Klasse-platform en zal de start zijn van een nieuwe reeks van minstens zes volledig elektrische modellen tussen 2025 en 2027. De SUV krijgt gezelschap van een volledig elektrische sedan ter grootte van de 3 Serie, die werd getoond in het Vision Neue Klasse-sedanconcept dat BMW meenam naar de autoshow van München in september 2023.
Hoewel de auto die BMW in deze beelden toont nog camouflage draagt en een prototype is, zegt het Duitse merk dat dit "het begin markeert van de laatste voorbereidingsfase voor de start van de serieproductie eind 2025". De koplampen verschillen duidelijk van die van het concept, en we kunnen net de omtrek van de grille zien die rond de voorkant van de auto loopt.
Het is duidelijk dat alle Neue Klasse-modellen een herkenbare familiegezicht zullen hebben. We hebben ook de volledig elektrische i3 ter grootte van de 3 Serie en de volgende generatie X5 tijdens tests gezien, en deze hebben een vergelijkbare voorkant als de aankomende tweede generatie iX3. Afgaande op de patentafbeeldingen zal de voorkant van de nieuwe iX3 identiek zijn aan die van het concept, met een verbonden bovenste grille en koplampsectie. Dit ontwerp lijkt enigszins op de Vizor-designtaal van Vauxhall, hoewel BMW waarschijnlijk zal wijzen op de invloed van zijn eigen ‘Neue Klasse’ 2000 sedan uit het midden van de jaren zestig.
De patentafbeeldingen lijken van de productiemodel te zijn, gezien de nieuwe zijspiegels in plaats van de digitale steunen die we op het concept zagen. In plaats van de vreemde, vleugelachtige deurgrepen op de raamlijn, zijn er nu strak passende deurgrepen aanwezig, terwijl de achterkant grotendeels ongewijzigd lijkt ten opzichte van het concept.
Het profiel van de nieuwe auto wijkt niet veel af van de huidige SUV-reeks van BMW. De voorruit heeft een vrij schuine hoek voor een SUV, wat de aerodynamica ten goede komt. BMW heeft de iX3 ook een nieuwe interpretatie gegeven van de Hofmeister-knik, met extra accenten op de raamsectie.
De achteraanzicht benadrukt de bolvormige wielkasten die de auto een bredere uitstraling geven. In tegenstelling tot de XM SUV, waarvan de achterruit naadloos overgaat in de carrosserie, heeft de iX3 een dakspoiler aan de achterkant die rond het raam loopt, plus ribbels die doorlopen in het dak.
De tweede generatie iX3 zal ook worden uitgerust met BMW's Panoramic Vision, een systeem voor volledige breedte projectie op de voorruit. De verantwoordelijke voor de ontwikkeling van BMW's gebruikersinterface, Oliver Pitrat, vertelde eerder aan Auto Express dat het merk de technologie bijna klaar had voor productie. Hij benadrukte dat het opschalen ervan voor verschillende breedtes, krommingen en hoeken van de voorruit – bijvoorbeeld een meer rechtopstaande ruit bij een SUV – geen probleem vormt.
Het interieur van de nieuwe iX3 zal waarschijnlijk een op maat gemaakte versie bevatten van het dashboardconcept uit de Vision Neue Klasse. Dit betekent een minimalistisch ontwerp met een brede panoramische scherm aan de bovenkant van het dashboard en een groter touchscreen in het midden voor de bediening van de functies van de auto. BMW stelt dat het brede scherm van de i Vision Dee "de volgende generatie voertuigen anticipeert."
De elektrische SUV wordt aangedreven door BMW’s zesde generatie eDrive-technologie, die zorgt voor tot wel 30 procent meer actieradius, 30 procent snellere laadtijden en 25 procent betere efficiëntie. Op basis van de huidige maximale actieradius van 460 km van de iX3, zou het nieuwe model meer dan 560 km op één lading kunnen halen. Standaardmodellen krijgen waarschijnlijk een enkele elektromotor op de achteras, maar het platform biedt de mogelijkheid om tot vier motoren te ondersteunen.
Na de sedan ter grootte van de 3 Serie en de SUV ter grootte van de X3, lijkt het waarschijnlijk dat BMW ook een Neue Klasse coupé, een stationwagen, een grotere SUV en mogelijk zelfs high-performance M-varianten zal ontwikkelen. BMW-topman Oliver Zipse gaf aan dat er binnen 24 maanden zes nieuwe modellen op het Neue Klasse-platform zullen verschijnen, met de opmerking: "Van SAV's tot sedans, er zal voor elke klant iets zijn."
De directeur van BMW's M-divisie, Dirk Hacker, vertelde eerder aan Auto Express dat zijn team al ver gevorderd is met de ontwikkeling van een volledig elektrische high-performance M-auto, die naar verwachting in 2027 wordt gelanceerd.
"Als we denken aan een high-performance elektrische M-auto, wil je het typische M-karakter zien," zei Hacker. "We kennen het gevoel van de M2 en M3 CS, maar ook volledig elektrisch. We hebben ook ideeën gelanceerd, zoals een auto met vier elektromotoren en een groot aantal functies," voegde hij toe, verwijzend naar BMW's quad-motor i4 M50-prototype.
"We werken aan een centrale intelligentie die door BMW wordt ontwikkeld, niet door leveranciers," vervolgde hij. "We werken aan elektromotoren, hoogspanningsbatterijen, en het is ook erg belangrijk hoe we zo’n auto emotioneel kunnen maken."