RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC: Elektrisch en renaulutionair pop-icoon
je bent hierRENAULT 5 E-TECH ELECTRIC: Elektrisch en renaulutionair pop-icoon
Dit is de geheel nieuwe 5 E-Tech Electric van Renault, en degene die je op de foto ziet is echt het productiemodel! De nieuwe Renault 5 EV heeft zijn debuut gemaakt op de autosalon van Genève 2024, waarbij de verkoop binnenkort opengaat voor veel markten in Europa.
Dit is de geheel nieuwe 5 E-Tech Electric van Renault, en degene die je op de foto ziet is echt het productiemodel! De nieuwe Renault 5 EV heeft zijn debuut gemaakt op de autosalon van Genève 2024, waarbij de verkoop binnenkort opengaat voor veel markten in Europa.
Het productiemodel lijkt voor 95 procent op het concept uit 2021, weet Renault te vertellen. De koplampen en gedrongen proporties, de schuine achterkant die veel lijkt op het origineel, afgezet met een aerodynamische spoiler ‘zoals die van een Turbo’, alles wijst op dat legendarische origineel. Zelfs de ventilatieopening op de motorkap van het origineel is terug te vinden in deze nieuwe generatie, met een getal ‘5’ opgesplitst in gedeelten met achtergrondverlichting die je batterijpercentage laten zien.
Al deze zogenaamd retro-details zijn er niet alleen voor de show; de spoiler, de lichtmetalen Y-spaakvelgen en de omhullende vinnen in de achterlichten voegen extra rijbereik toe. En Renault versterkt maar al te graag de schattige aantrekkingskracht van de auto: de dagrijlichten zullen bijvoorbeeld naar je ‘knipogen’ als je hem ontgrendelt.
De nieuwe EV van Renault heeft een grotendeels vergelijkbare voetafdruk en algemene vorm als de Clio en is ontworpen om de Zoe te vervangen. Hij is 3,92 meter lang, 1,77 meter breed, 1,5 meter hoog (waardoor hij iets korter en slanker is als hij groter is) en heeft een wielbasis van 2,54 meter lang. Met de stoelen omhoog is het koffervolume 326 liter.
De 5 wordt gelanceerd in vijf kleuren: Pop Yellow, Pop Green, Midnight Blue, Pearl White en Starry Black. Bij de lancering zal de 5 verschijnen met drie uitrustingsniveaus: instapmodel Evolution, mid-spec Techno en top-end Iconic Cinq. De basisuitvoering van de Evolution is voorzien van wieldoppen die zijn geïnspireerd op de wielen van de R5 Turbo, terwijl de hogere varianten standaard 18-inch lichtmetalen velgen krijgen. Je kan ook stickerpakketten samenstellen om de buitenkant nog verder te personaliseren naar eigen smaak.
Binnenin is er een mix van kitsch en eigentijds elementen. Sommige details op het dashboard en de vormen van de stoelen zijn geïnspireerd op verschillende versies van de originele R5, waaronder de gewatteerde en gestikte dashboardlijst aan de passagierszijde. Elke 5 beschikt standaard over digitale instrumenten en een groot infotainmentsysteem met een Google OS-model.
Naast de ingebouwde Google-technologie, zal de 5 ook beschikken over een virtuele assistent genaamd RENO. De VA wordt mogelijk gemaakt door ChatGPT en is ontworpen om EV-nieuwkomers te helpen coachen en het meeste uit de auto te halen. Renault zegt dat je hem vragen kunt stellen, zoals hoe je je telefoon aan de auto koppelt of hoe je een band verwisselt. Vast in het verkeer? RENO zal voorstellen om naar de Eco-modus te gaan om energie te besparen. Heb je de ramen open en de airco aan? RENO vraagt of je de airco wilt uitschakelen.
Uiteraard zijn er enkele veelgebruikte onderdelen van de Renault Groep te vinden, waaronder de fysieke klimaatregelingsknoppen en de elektronische parkeerrem die je ook ziet in goedkopere Renault-modellen zoals de Clio en Captur. Maar welke bekleding je ook kiest, je zit op bekleding gemaakt van gerecyclede materialen en 3D-geprinte onderdelen. Renault biedt je ook de mogelijkheid om de schakelhendel aan te passen met een reeks verschillende clip-on-hulpstukken die op lippenstift lijken. Renault zal ook andere accessoires aanbieden, waaronder een stokbroodhouder die op de middenconsole kan worden geklikt. Over het algemeen is het binnen een behoorlijk wilde mix van de jaren 2020 en 1970.
De nieuwe 5 is de eerste auto die gebruik maakt van het AmpR Small-platform van de Renault Group, dat tot 2023 de bijnaam CMF-BEV kreeg. De architectuur zal worden gebruikt door Renault, maar ook door Dacia, Alpine voor zijn hete A290, Nissan voor zijn nieuwe generatie Micra en Mitsubishi.
AmpR Small is ontworpen om zo efficiënt en licht mogelijk te zijn, waarbij gebruik wordt gemaakt van bestaande onderdelen van de Clio en Captur om kosten te besparen en nieuwe technieken om het gewicht laag te houden. Er is wat gewicht bespaard met zowel de elektromotor als het platform; degene die in de 5 wordt gebruikt, is een herwerkte (en minder krachtige) versie die je ook ziet in de Megane E-Tech, die 20 kilo bespaart. Dit alles betekent dat het maximale gewicht van de 5, 1.450 kg bedraagt, ongeveer hetzelfde als de zwaarste versie van de Captur.
Er zullen twee accupakketten beschikbaar zijn – een exemplaar van 40 kWh dat een actieradius van 300 kilometer belooft, en een exemplaar van 52 kWh dat een redelijker bereik van 400 kilometer belooft – en drie vermogensvarianten (94, 118 en 148 pk). De onderste twee vermogensopties zijn gekoppeld aan de kleinere accu, terwijl de e-motor van 148 pk alleen leverbaar is met de accu van 52 kWh.
Wat de prestaties betreft heeft Renault tot nu toe beperkte cijfers vrijgegeven, waarbij wordt gezegd dat het krachtigste model in minder dan 8 seconden van 0 naar 100 km/u zal starten en bij 150 km/u geen trek meer heeft.
Wat we wel weten is dat de 5 uitsluitend voorwielaandrijving zal hebben. Ingenieurs hebben gesproken over een model met vierwielaandrijving, maar dat idee hebben ze snel laten vallen vanwege het extra gewicht, de complexiteit en de kosten die het met zich mee zou brengen.
Wat het opladen betreft, zegt Renault dat de nieuwe 5 zal opladen tot 80 kW voor de e-motor op basisniveau, of tot 100 kW met de twee krachtigere e-motoren. Ongeacht welke je kiest, Renault claimt een laadtijd van 30 minuten van 15 tot 80 procent.
En naast het verlagen van de kosten op het moment van aankoop, biedt bidirectioneel opladen je ook de mogelijkheid om energie van jouw 5 aan het elektriciteitsnet te leveren om je elektriciteitsrekening te verlagen en hij kan zelfs huishoudelijke apparaten van stroom voorzien via een adapter (op de modellen van 118 en 148 pk) – net als de V2L-technologie van Hyundai en Kia.
Prijzen zijn nog niet bevestigd, maar Renault mikt op een prijskaartje van ongeveer 25.000 euro. Daarmee is de nieuwe Renault 5 een van de goedkoopste EV’s op de markt. Deze basisversie volgt wel pas een paar maanden na de duurdere uitvoeringen. Die verschijnen al dit jaar: de marktintroductie van de Renault 5 staat voor september 2024 gepland.
Motoren en batterijen
Synchrone elektromotor met bobinerotor
- 70 kW (95 pk / 215 Nm)
- 90 kW (120 pk / 225 Nm)
- 110 kW (150 pk / 245 Nm)
Lithium-ionbatterij
- Comfort range 52 kWh (rijbereik tot 400 kilometer over de WLTP-cyclus)
- Urban range 40 kWh (rijbereik tot 300 kilometer over de WLTP-cyclus)
Laders
- AC 11 kW unidirectioneel op motor van 70 kW
- AC 11 kW bidirectioneel op motoren van 90 en 110 kW
- DC 80 kW op motor van 90 kW
- DC 100 kW op motor van 110 kW