Ga naar de inhoud

We hechten belang aan je privacy

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de website te optimaliseren en u de best mogelijk ervaring te bieden. Klik op “Cookies accepteren” om alle cookies te aanvaarden of stel zelf je voorkeuren in. Meer weten? Lees meer over ons cookiebeleid.

Stel je voorkeuren in

Polestar 5: elektrische performance GT met 884 pk

Indrukwekkende prestaties door een 800V-architectuur en intern ontwikkelde achtermotor

door Francis Logghe
8 september 2025

Het is vijf jaar geleden sinds Polestar voor het eerst de conceptauto "Precept" introduceerde. Vandaag heeft Polestar eindelijk de productieversie onthuld: de Polestar 5. De specificaties: tot 670 km aan actieradius, een 800-volt architectuur voor ultrasnel laden, 884 pk, een sprint van 0–100 km/u in een indrukwekkende 3,1 seconden voor de Performance-uitvoering. Die vijf jaar wachten lijken het waard geweest te zijn.

Polestar 5: elektrische performance GT met 884 pk
Polestar 5: elektrische performance GT met 884 pk
Polestar 5: elektrische performance GT met 884 pk

In definitieve vorm is de Polestar 5 een verbluffende performance "Grand Tourer" met proporties vergelijkbaar met de Porsche Panamera. De 5 wordt gebouwd op een speciaal voor supercars ontwikkelde gelijmde aluminium platform, ontworpen in Polestars eigen faciliteit in Engeland. Net als bij de Polestar 4 ontbreekt de achterruit; in plaats daarvan wordt gebruikgemaakt van een HD-achteruitrijcamera.

Vermogen

Bij de lancering komen er twee versies van de Polestar 5:

  • Dual Motor-uitvoering: 748 pk (550 kW), 812 Nm koppel, 0–100 km/u in 3,8 seconden.
  • Performance Package: 884 pk (650 kW), 1.015 Nm koppel, 0–100 km/u in 3,1 seconden.

Beide uitvoeringen zijn begrensd op een topsnelheid van 250 km/u — ogenschijnlijk nog steeds in lijn met het oude Volvo-beleid om voertuigen te beperken tot 180 km/u. De 800-volt architectuur is nieuw voor Polestar en maakt 350 kW laden mogelijk op geschikte laadstations. Volgens het merk betekent dit dat laden van 10–80% in “slechts” 22 minuten mogelijk is.

De geschatte WLTP-actieradius bedraagt:

  • 670 km voor de Dual Motor
  • 565 km voor de Performance

De batterij van de Polestar 5 bevat 112 kWh aan energie, waarvan 106 kWh bruikbaar is. De accu is geleverd door SK One en is een NMC (nikkel-kobalt-mangaan) batterij, bestaande uit acht modules met 192 cellen. Het batterijontwerp maakt deel uit van de stalen structuur van de auto, wat volgens Polestar bijdraagt aan de veiligheid.

Design

De Polestar 5 is gebouwd op Polestars eigen Performance Architecture (PPA), dat gebruikmaakt van een speciaal ontworpen, warmgehard aluminium structuur voor verbeterde stijfheid en lager gewicht. Het frame bestaat voor 13% uit gerecycled aluminium en 83% uit aluminium afkomstig van smelterijen (over de resterende 4% is niets gezegd), wat de CO₂-voetafdruk verkleint ten opzichte van standaardmaterialen.

Polestar positioneert zich als een van de weinige automerken die klimaatverandering serieus nemen. De CEO riep tijdens zijn keynote op de IAA Mobility in München — waar de Polestar 5 zijn debuut maakt — EU-leiders op om vast te houden aan de zero-emissie doelstellingen.

De Performance-variant krijgt een sportieve ophanging met semi-actieve dempers. Er zijn ook speciaal voor de Polestar 5 ontworpen Michelin-banden, variërend van 20 tot 22 inch afhankelijk van de uitvoering.

Interieur

Binnenin vind je:

  • Een 14,5-inch verticaal display
  • Een 9-inch digitaal instrumentenpaneel achter het stuur
  • Een 9,5-inch head-up display op de voorruit om afleiding te minimaliseren
  • Een bestuurderscamera die monitort of de bestuurder zijn ogen op de weg houdt wanneer rijhulpsystemen actief zijn

Aan de voorkant bevindt zich de SmartZone, waarin veel van de sensoren zijn geïntegreerd, zoals radar en de voorste parkeercamera. In totaal beschikt de Polestar 5 over:

  • 11 vision-camera’s
  • 1 bestuurdersmonitorcamera
  • 1 radar met middellang bereik
  • 12 ultrasone sensoren

Anders dan de Polestar 3 en 4 heeft de 5 geen lidar-sensor.

Daarnaast gebruikt de auto radars in het interieur om het aantal, de positie en het type inzittenden te detecteren en zo “de juiste veiligheidsmaatregelen” te treffen bij een ongeval.

Luxe en technologie

Er zijn tal van premium-merken betrokken bij de Polestar 5:

  • Brembo – remmen
  • Bowers & Wilkins – audiosysteem
  • Bridge of Weir – optioneel nappaleder interieur
  • Mobileye – rijhulpsysteem
  • Google Android – infotainmentsoftware (ingebouwd)

Hoewel ontworpen als vierzitter, kan de achterste armsteun omhoog om plaats te bieden aan een vijfde passagier. Polestar heeft een uitsparing in de batterij gemaakt — de zogeheten foot garage — achter de voorstoelen, zodat inzittenden achterin meer beenruimte hebben voor een natuurlijkere zithouding.

Beschikbaarheid

De Polestar 5 is vanaf 8 september 2025 online te configureren en te bestellen. De Dual Motor (550 kW, 812 Nm) is beschikbaar vanaf 121.900 euro en de Polestar 5 Performance (650 kW, 1.015 Nm) vanaf 145.300 euro.

Polestar 5: elektrische performance GT met 884 pk
Polestar 5: elektrische performance GT met 884 pk
Polestar 5: elektrische performance GT met 884 pk +11
  Terug naar overzicht

Laadpalen in de kijker

Smappee EV Ultra 120D

Smappee EV Ultra 120D

De Smappee EV Ultra is een snellader die op de grond wordt gemonteerd en twee CCS2-connectors heeft.

Smappee EV One Business

Smappee EV One Business

De Smappee EV One is een EV-laadstation dat op de grond wordt gemonteerd met een socket (en shutter).

Etrel Inch Pro

Etrel Inch Pro

De INCH Pro van ETREL is een zeer betrouwbare slimme laadpaal. Deze is ontwikkeld zowel voor thuis als op veeleisende locaties zoals parkeergarages of bedrijven.