Ga naar de inhoud

We hechten belang aan je privacy

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de website te optimaliseren en u de best mogelijk ervaring te bieden. Klik op “Cookies accepteren” om alle cookies te aanvaarden of stel zelf je voorkeuren in. Meer weten? Lees meer over ons cookiebeleid.

Stel je voorkeuren in

Laden tijdens het rijden: Frankrijk test wereldprimeur op de A10

‘Charge as you drive’ belooft een revolutie voor elektrisch transport

door Francis Logghe | 28 oktober 2025

Wat tot voor kort als sciencefiction klonk, wordt in Frankrijk werkelijkheid. Op de autosnelweg A10 nabij Parijs kunnen elektrische voertuigen voortaan opladen terwijl ze rijden. Het experiment – een wereldprimeur – maakt deel uit van het project ‘Charge as you drive’ van VINCI Autoroutes en zijn partners, die zo een belangrijke stap zetten richting koolstofvrije mobiliteit.

Laden tijdens het rijden: Frankrijk test wereldprimeur op de A10
Laden tijdens het rijden: Frankrijk test wereldprimeur op de A10
Laden tijdens het rijden: Frankrijk test wereldprimeur op de A10

Een weg die energie overdraagt

Op een traject van 1,5 kilometer bij Angervilliers werden 900 koperen spoelen onder het wegdek geplaatst. Die worden gevoed door het elektriciteitsnet en creëren een elektromagnetisch veld dat energie kan overdragen naar voertuigen met een ingebouwde ontvanger. Vier prototypes – een vrachtwagen, een bus, een bestelwagen en een personenauto – rijden inmiddels over het traject om het systeem in echte rijomstandigheden te testen.

De resultaten zijn veelbelovend: bij een gemiddeld vermogen van 200 kW kan een zware vrachtwagen ongeveer één kilometer autonomie winnen per gereden kilometer. Voor een lichtere elektrische auto loopt dat zelfs op tot drie kilometer. Met andere woorden: hoe langer het traject met inductielaadtechnologie, hoe groter de winst in rijbereik.

Kleine batterijen, grote impact

Volgens VINCI Autoroutes kan laden tijdens het rijden het hele concept van elektrische mobiliteit veranderen. Omdat voertuigen onderweg energie kunnen bijtanken, zouden ze kleinere batterijen nodig hebben – wat de kostprijs, het gewicht en de milieu-impact drastisch verlaagt. De transportsector, verantwoordelijk voor bijna een derde van de CO₂-uitstoot in Frankrijk, kan hierdoor een grote sprong maken richting klimaatneutraliteit.

Uit een studie van Carbone 4 blijkt dat deze technologie niet alleen emissies reduceert, maar ook de afhankelijkheid van schaarse grondstoffen zoals lithium of kobalt kan verkleinen. Minder batterijcapaciteit betekent immers minder mijnbouw en een lichtere ecologische voetafdruk.

Europese samenwerking en industriële kansen

Het project is een samenwerking tussen VINCI Autoroutes, Electreon, VINCI Construction, de Université Gustave Eiffel en Hutchinson, met steun van Bpifrance. Het past in een breder Europees kader voor de ontwikkeling van zogenaamde Electric Road Systems (ERS). De technologie biedt niet alleen ecologische voordelen, maar ook economische: de componenten kunnen grotendeels in Europa worden geproduceerd, wat bijdraagt aan de energetische en industriële onafhankelijkheid.

Van test naar toekomst

Hoewel de technologie zich nog in de testfase bevindt, toont ze aan dat laden tijdens het rijden geen verre toekomstmuziek meer is. Als de resultaten blijven bevestigen wat nu al zichtbaar is, kunnen toekomstige snelwegen uitgerust worden met langere trajecten van dynamische laadzones. Daarmee zou de elektrische mobiliteit niet alleen praktischer, maar ook duurzamer en efficiënter worden.

  Terug naar overzicht

Laadpalen in de kijker

Smappee EV Ultra 80S

Smappee EV Ultra 80S

De Smappee EV Ultra is een snellader die op de grond wordt gemonteerd en één CCS2-aansluiting heeft.

Smappee EV Ultra 40D

Smappee EV Ultra 40D

De Smappee EV Ultra is een snellader die op de grond wordt gemonteerd en twee CCS2-connectors heeft.

Smappee EV Ultra 120D

Smappee EV Ultra 120D

De Smappee EV Ultra is een snellader die op de grond wordt gemonteerd en twee CCS2-connectors heeft.