Dit is de gloednieuwe Lexus ES
je bent hierDit is de gloednieuwe Lexus ES
Het is reeds de achtste generatie van een auto die oorspronkelijk aan het einde van de jaren '80 werd geïntroduceerd en sindsdien heeft geprobeerd – en niet geslaagd – de likes van de BMW 5 Serie, Audi A6 en Mercedes-Benz E-Klasse te verslaan. Deze nieuwe poging wil het tij keren.
Het is reeds de achtste generatie van een auto die oorspronkelijk aan het einde van de jaren '80 werd geïntroduceerd en sindsdien heeft geprobeerd – en niet geslaagd – de likes van de BMW 5 Serie, Audi A6 en Mercedes-Benz E-Klasse te verslaan. Deze nieuwe poging wil het tij keren.
De nieuwe ES introduceert een frisse ontwerptaal die op termijn door het hele assortiment uitgerold zal worden. In een tijd waarin het traditionele is opgeschud, biedt de nieuwe ES een slanke, scherp gesneden fastback-achtige interpretatie. De vloeiende daklijn, slanke koplampen die bijna in de uitstekende motorkap zijn gesneden, de lijn die over de zijkanten rilt, en het lage achtereinde. Het interieur ziet er minimalistisch uit. Er is het groot touchscreen in het midden, omringd door een rij van "verantwoorde verborgen schakelaars" eronder en een digitaal bestuurdersdisplay. De futuristische uitstraling en scherpte van het exterieur hebben plaatsgemaakt voor een veel meer ontspannen, opgeruimde sfeer van binnen.
Wat wijst op de nieuwe missie van de Lexus ES: rijcomfort. Het is gebaseerd op een nieuw ontwikkelde versie van het wereldwijde 'TNGA GA-K' platform dat onder de vorige ES zat, maar nu aangepast om voor het eerst volledige elektrificatie mogelijk te maken en uiteraard de traditionele hybride aandrijving van Lexus.
Er zijn twee elektrische aandrijflijnen, de voorwielaangedreven ES 350e (221pk) en de AWD ES 500e (337pk). De eerste haalt 685 km op een volle lading, de laatste 610 km, met een niet gespecificeerde batterijcapaciteit. De 500e is de snelste: 0-100 km/u in 5,9 seconden. En met een 150kW lader kunnen beide EV's van 10-80 procent opladen in 30 minuten. Verder zullen er ook hybride aandrijflijnen beschikbaar zijn en zegt Lexus dat de nieuwe ES stiller is dan ooit.