Dit is de DS No 8: een grote Franse cruiser met een elektrische actieradius tot 750 km
je bent hierDit is de DS No 8: een grote Franse cruiser met een elektrische actieradius tot 750 km
Frankrijk was een van de eerste Europese landen met snelwegen voor lange afstanden, en de originele Citroën DS uit 1955 maakte daar volop gebruik van. We zeggen niet dat de DS No 8 net zo revolutionair is als de godin van weleer, maar voor cruisen op de autoroute kun je veel slechtere keuzes maken.
Frankrijk was een van de eerste Europese landen met snelwegen voor lange afstanden, en de originele Citroën DS uit 1955 maakte daar volop gebruik van. We zeggen niet dat de DS No 8 net zo revolutionair is als de godin van weleer, maar voor cruisen op de autoroute kun je veel slechtere keuzes maken.
De DS No 8 is volledig elektrisch, extreem aerodynamisch en verkrijgbaar met een enorme accu voor een WLTP-gecertificeerde actieradius tot 750 km.
Dat is zelfs 55 km meer dan een Peugeot e-3008 met dezelfde elektrische specificaties, die op hetzelfde platform rijdt. Dat is de waarde van aerodynamica; de auto is relatief laag bij de grond voor een EV.
De No 8 bevindt zich in de ruimte tussen hatchback en crossover – om een idee van zijn profiel te krijgen, denk aan de Polestar 4 of de BMW iX2. Of als je die nog niet hebt gezien, de Cupra Formentor of Peugeot 408. (Er komt binnenkort een elektrische optie voor de 408, maar het is een oud platform met een veel kleinere accu dan de e-3008 of DS No 8.) De No 8 werd verrassend accuraat gepresenteerd door een conceptauto uit 2020, de Aero Sport Lounge. We zagen die toen niet, omdat deze snel werd afgerond voor de autoshow in Genève, op een vrachtwagen werd geladen, en daarna meteen weer werd uitgeladen omdat Covid de show annuleerde.
Het Sport Lounge-concept had hetzelfde snelle profiel, een vergelijkbare verlichte representatie van een ‘grille’, en ook een twee-kleurige kleurstelling zoals die op de No 8 als optie beschikbaar is. De motorkap van de productiewagen is zelfs een wereldprimeur, met het zwarte verfgebied dat zonder masking door een machine wordt aangebracht, zoals een gigantische inkjetprinter. De zwarte secties op de achterste stijl zijn kunststof overlays; er zit een enkel metalen paneel onder.
Thierry Metroz, de ontwerpchef van DS, zegt dat er niets aan het ontwerp van de No 8, behalve de geblindeerde grille, is wat laat blijken dat het een EV is. "Voor mij is het hetzelfde merk, dezelfde filosofie. We zullen niet één soort ontwerp hebben voor EV's en een andere voor verbrandingsmotoren." Hoewel de No 8 wordt gelanceerd als een pure EV, kunnen ze de auto ook als benzine- of PHEV-versie aanbieden, net zoals bij de Peugeot 3008.
Metroz zegt dat de scherpe hoeken van de auto beter zijn voor de aerodynamica dan ronde hoeken, omdat de lucht schoon langs de zijkant van de auto stroomt en netjes van de achterzijde vertrekt: "Kijk naar WEC-auto's."
Hij noemt verschillende andere maatregelen die de actieradius verhogen, specifiek de actieradius bij snelweg-snelheden, omdat daar aerodynamica echt belangrijk is. De Cd-waarde van 0,24 is belangrijk. Maar ook de lage hoogte is cruciaal, omdat deze het frontale oppervlak (de A in CdA) verkleint, wat de meest betekenisvolle weerstandsfactor is. Voor de No 8 is de CdA 0,63, tegenover 0,75 voor de hogere Peugeot. Dat is een zesde minder luchtweerstand, hetgene dat verantwoordelijk is voor het grootste deel van het energieverbruik bij constante hoge snelheid, en ze claimen 500 km werkelijke actieradius bij een constante snelheid van 120 km/h.
Om dit resultaat te behalen ging het niet alleen om het vormen van de oppervlakken, maar ook om het significant aanpassen van de verhoudingen van de carrosserie. In vergelijking met gerelateerde auto's (3008, Opel Grandland) is de motorkap en het dashboard 5 cm lager, wat betekende dat de hele schotplaat naar voren moest worden verlaagd. Het dak is 6 cm lager en de achterste stoelen zijn naar achteren verplaatst. Binnenin zijn de vormen ongewoon hoekig, gemaakt van frisse materialen met interessante deco-verlichting. Het funky stuurwiel met vier spaken lijkt een gimmick, maar blijkt verrassend handvriendelijk. De kleurkeuze gaat ver voorbij de industrie-standaard zwart. Er is veel ruimte en uitrusting – een HUD is standaard op alle versies, evenals een warmtepomp en grote schermen. Bij de hogere uitvoeringen krijg je pixelkoplampen en een Focal-hi-fi.
Verwarmde/ventileerde stoelen zelfs achterin, en verwarmingselementen in de hoofdsteunen van de voorstoelen, zorgen voor klimaatbeheersing direct op de lichamen van de mensen. Dat is efficiënter dan het verwarmen of koelen van de hele cabine. De versies met de grote accu krijgen adaptieve demping met DS's camera-gebaseerde bump-predictiesysteem.
In cijfers, je hebt drie aandrijflijnen. Het begint met een 74 kWh-accu en voorwielaandrijving voor 230 pk, plus 30 pk kickdown-boost, en 575 km WLTP-actieradius. Vervolgens de 97,2 kWh langeafstandsbatterij met de hoofdtitel van 750 km actieradius. Ten slotte is er een twin-motor uitvoering, die 65 km aan actieradius verliest, maar je 350 pk en 5,4 seconden naar 100 km/h geeft.
De grote accu kan opladen met 160 kW tot 55 procent, wat betekent dat je van 20 tot 80 procent in comfortabel minder dan een half uur kunt opladen. Die accu wordt trouwens geproduceerd in een Franse fabriek die ook Mercedes van accu's voorziet.
Ondertussen wordt de hele auto in een Stellantis Group-fabriek in Melfi, Zuid-Italië, geassembleerd. Maar goed, de vibe is absoluut die van een 'grote Franse cruiser'. De DS No 8 komt halverwege het nieuwe jaar op de markt, de Belgische prijzen volgen nog.