Ultrasnel laden aan 1000 kW wordt realiteit door revolutionaire laadkabel
je bent hierUltrasnel laden aan 1000 kW wordt realiteit door revolutionaire laadkabel
Phoenix Contact heeft op de PCIM beurs in Duitsland hun nieuwe CCS-laadkabel gelanceerd. De nieuwe laadkabel voor High Power Charging tot 1.000 kW tilt het ultrasnelle opladen van elektrische auto’s en bedrijfsvoertuigen naar een volgend niveau.
Phoenix Contact heeft op de PCIM beurs in Duitsland hun nieuwe CCS-laadkabel gelanceerd. De nieuwe laadkabel voor High Power Charging tot 1.000 kW tilt het ultrasnelle opladen van elektrische auto’s en bedrijfsvoertuigen naar een volgend niveau.
Lange laadtijden zullen binnenkort tot het verleden horen, omdat accu's van elektrische auto's daarmee binnen drie tot vijf minuten kunnen worden opgeladen voor een bereik van 100 kilometer. Hiermee is er weer een mooie mijlpaal bereikt voor de toekomst van de elektromobiliteit. Met behulp van High Power Charging wordt het laden van elektrische auto's bij elektrische tankstations meer dan geschikt voor algemeen gebruik. Het opladen van een elektrische auto met 500 kW tijdens een korte rustpauze komt dichterbij.
Dankzij een nieuw ontwikkeld koelconcept kunnen de CCS-laadkabels nu aanzienlijk hogere laadvermogens overbrengen: tot 1 MW in Boost Mode resp. 800 kW continu. Een van de grootste uitdagingen was om de diameter van de laadkabel en de grootte en het gewicht van de laadconnector zo hanteerbaar mogelijk te maken en tegelijkertijd gevaarlijke oververhitting te voorkomen. Dit was alleen mogelijk dankzij efficiënte vloeistofkoeling en een goed doordachte kabelopbouw.
Met het geoptimaliseerd koelconcept wordt de milieu- en onderhoudsvriendelijke koelvloeistof rechtstreeks door de vermogensaders geleid en koelt daarmee kabel en contacten bijzonder efficiënt. Dit maakt voor het eerst CCS-laden met tot 1.000 kW in de Boost Mode mogelijk. De nieuwe HPC-laadconnector is 20% lichter dan de eerste generatie en biedt een verbeterde ergonomie bij de handgreep. De kabel is aanzienlijk flexibeler dankzij de nieuwe opbouw. Het resultaat is een handige en eenvoudige bediening in combinatie met een hoger laadvermogen.
Deze nieuwe technologie zullen we nog niet onmiddellijk overal zien verschijnen, er zijn nog heel wat uitdagingen. Zo zijn er op vandaag nog geen auto’s die het snelladen aan 1000 kW ondersteunen, en je kunt ook niet zomaar een laadpaal van 1 megawatt inpluggen. Daar moet het lokale stroomnet op berekend zijn. Wel brengt deze innovatie de oplaadervaring van elektrische voertuigen dichter bij het gemak van traditionele brandstofvoertuigen, wat een belangrijke stap voorwaarts is in de verdere uitrol van elektrische mobiliteit.