Mercedes-AMG onthuld super sedan GT XX: 1360 pk en 850 kW!
Mercedes-AMG neemt geen halve maatregelen als het gaat om elektrificatie. Met de GT XX Concept zetten ze een supersedan neer met 1.360 pk en een topsnelheid van 360 km/u. Dankzij een laadvermogen van 850 kW kun je in ongeveer vijf minuten maar liefst 400 kilometer bijladen. Met dit indrukwekkende concept geven de Duitsers alvast een blik op wat komen gaat.
Slimme technologie
Het uiterlijk van de GT XX zal niet ieders smaak zijn — van schuin voor lijkt hij een beetje op een geschrokken meerval. Maar recht van voren, gehuld in het iconische oranje van de legendarische C111-supercar, is hij zonder twijfel imposant en onmiskenbaar een Mercedes. AMG claimt een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,198 — een indrukwekkende prestatie voor een auto met brede banden en buitenspiegels. (De Lucid Air is momenteel de meest aerodynamische productieauto ter wereld, met 0,197.) AMG gebruikt slimme aerodynamische wieldoppen om dit te bereiken: vijf koolstofvezelpanelen bewegen elektrisch uit of in om de remmen te koelen of de luchtstroom te optimaliseren. Ze gebruiken geen stroom uit de batterij — volgens AMG draaien de elektromotoren op kinetische energie van de wielen. Mercedes stelt dat deze wielen “een of twee kilo” zwaarder zijn dan standaardwielen.
Binnenin vinden we kuipstoelen van koolstofvezel met kussens op maat, gebaseerd op een bodyscan van de klant. De bekleding van de stoelen en het interieur is gemaakt van gebruikte GT3-racebanden — één band levert genoeg materiaal voor de volledige bekleding van een GT XX. Oranje accenten en sfeerverlichting zijn alom aanwezig, en voor de bestuurder bevindt zich een groot display met twee tablets en een stuur met draaiknoppen en schakelpeddels.
Totaalvermogen van 1360 pk
Onderhuids draait de GT XX op een 800-volt architectuur met een geavanceerd accupakket dat kan laden met 850 kW over een “breed bereik” van de laadcurve, aldus AMG. Dat is voldoende om in ongeveer vijf minuten bijna 400 km actieradius toe te voegen. Die kracht wordt verdeeld over vier wielen via twee elektrische aandrijfmodules (EDU’s) met in totaal drie axiale-flux elektromotoren: twee achterin en één voorin. Het totaalvermogen bedraagt een verbluffende 1.360 pk. De elektromotoren zijn sterk geïntegreerd in de EDU’s, elk met een eigen planetaire versnellingsbak en watergekoelde omvormer. De motoren en tandwielkasten worden met olie gekoeld. De achterste EDU is de primaire aandrijfbron; de voorste ontkoppelt bij uitrollen of constante snelheid voor optimale efficiëntie. AMG beweert dat de direct gekoelde cilindrische accucellen — een eigen ontwerp waarvan de leverancier niet bekendgemaakt is — de warmtehuishouding verbeteren en langdurige prestaties, zoals op het circuit, mogelijk maken.
Spectaculair V8 geluid
Natuurlijk zou dit geen échte AMG zijn zonder een flinke dosis spektakel. Mercedes bevestigde dat de auto een gesimuleerd geluid zal hebben, waarbij CEO Michael Schiebe een niet nader genoemde topman citeerde die het “de beste V8 die we ooit ontwikkeld hebben” noemde. Twee luidsprekers, geïntegreerd in de koplampbehuizingen, genereren het geluid, en de behuizingen zelf leiden het geluid rond de auto. AMG’s promotievideo en de aanwezigheid van schakelpeddels suggereren dat er een soort gesimuleerde versnellingsbak in zit, vergelijkbaar met die van de Hyundai Ioniq 5 N.
Productieplannen
Zal de AMG GT XX in productie gaan? Sommige features — zoals de vloeibare lak op de sideskirts en de LED-lichtbalk achteraan — zijn mogelijk te omslachtig om goedgekeurd te krijgen door regelgevers. Maar als de hardware van deze auto een indicatie is van toekomstige AMG-productiemodellen, dan kunnen de techneuten uit Affalterbach Lucid en Porsche wel eens serieus onder druk zetten.
Aangenomen dat een AMG EV in Duitsland gebouwd zou worden, krijgt deze te maken met 25% invoerheffingen in de VS, bovenop prijsstijgingen voor batterijonderdelen en grondstoffen. En dan is er nog het feit dat de Xiaomi SU7 Ultra al te koop is (in China) en veel van de extreme specificaties van de GT XX evenaart.
Maar los van het specificatieblad is het mooi om te zien dat een autofabrikant zich volledig toelegt op een elektrische performance-auto, in plaats van halfslachtige hybride oplossingen die zo zwaar zijn als een klein huis. Laten we hopen op een elektrische toekomst vol V8-geluiden.


