Land Rover Defender Sport: nieuwe elektrische baby defender
De SUV kan een indirecte opvolger worden van de Freelander 2 en de Discovery Sport
Land Rover maakt zich op om een langverwachte en veelbesproken kleinere, instapversie van de Defender te lanceren als een cruciaal nieuw model in zijn elektrische wagenportfolio. De robuuste, compacte 4x4 zou al jaren in de pijplijn zitten, maar verscheen nooit officieel in de productplanning van JLR. Het nieuwe model is nu gespot tijdens tests, wat bevestigt dat de ontwikkeling volop aan de gang is. De lancering bij dealers wordt verwacht tegen 2027.
Deze kleinere Defender zal qua uiterlijk sterk lijken op de grotere Defender, met hoekige en stoere proporties, maar hij zal kleiner, lager en minder offroad-georiënteerd zijn. Hoewel JLR eerder weigerde te reageren op het nieuwe model, verscheen de naam ‘Defender Sport’ kortstondig op de Land Rover-website — zij het enkel zichtbaar via zoekmachines.
De toevoeging “Sport” wordt binnen JLR doorgaans gebruikt voor modellen met een sterkere focus op wegprestaties, zoals de Discovery Sport en de Range Rover Sport.
Het is ook mogelijk dat de nieuwe Defender niet met een nieuwe naam maar met een cijferaanduiding op de markt komt — bijvoorbeeld ‘80’ — waarmee hij onder de huidige Defender-modellen zou worden gepositioneerd. Die zijn verkrijgbaar als 90, 110 en 130, verwijzend naar de lengte van het koetswerk.
De baby Defender zou de verouderde Discovery Sport kunnen vervangen, gezien de overlappende positie van beide modellen en de onzekerheid over de toekomst van de Discovery Sport.
Die Discovery Sport wordt momenteel enkel nog verkocht als plug-in hybride, en is het oudste model in het JLR-gamma. Hij werd gelanceerd in 2014 en kreeg een grondige facelift in 2019. Hoewel de verkoop aanvankelijk sterk was, daalde die na de coronapandemie en is een tweede generatie nog steeds niet bevestigd.
Er wordt momenteel gewerkt aan een herpositionering van de Discovery-reeks, om deze duidelijk te onderscheiden van de succesvollere — en daardoor intern concurrerende — Defender-lijn. Gezien de robuuste vormgeving en het offroad-DNA van de baby Defender, zou dit model kunnen voortbouwen op het succes van de populaire Freelander, die werd stopgezet toen de Freelander 2 werd opgevolgd door de Discovery Sport.
De Defender is wereldwijd een enorm succes sinds de luxueuze herpositionering in 2020, met meer dan 114.000 verkochte exemplaren in 2024. Door deze naam ook aan een instapmodel te koppelen, kan JLR een veel breder publiek aanspreken.
Met een fors lagere prijs dan de Defender maar vergelijkbare kenmerken en een duidelijke familieband, heeft deze baby Defender het potentieel om wereldwijd een volumemodel te worden voor JLR.
De wagen zal een broer zijn van de volgende generaties van de Range Rover Evoque en Range Rover Velar. Alle drie zullen ze gebruikmaken van het nieuwe EMA-platform van JLR.
Deze modellen zullen worden gebouwd in de Halewood-fabriek in Merseyside, die momenteel een upgrade van €580 miljoen euro ondergaat om geschikt te worden voor de productie van elektrische auto's.
Elektrische aandrijving is de primaire focus van het 800V EMA-platform, waarbij de elektromotoren intern worden gebouwd en de batterijen afkomstig zijn uit de toekomstige batterijfabriek in Somerset, die wordt uitgebaat door Tata, het moederbedrijf van JLR.
Het is ook mogelijk dat de EMA-modellen ook beschikbaar worden met verbrandingsmotoren (ICE) om hun aantrekkingskracht te vergroten.
De baby Defender zal in alle dimensies compacter zijn dan de gewone Defender. De huidige Defender gebruikt een variant van het D7-platform (dat ook onder de Discovery zit), maar de aangekondigde elektrische versie zal overschakelen op het MLA-platform, dat ook de basis vormt voor zowel de benzine/diesel- als elektrische versies van de Range Rover en Range Rover Sport. De baby Defender zal ongeveer even groot zijn als de Dacia Bigster of Skoda Kodiaq.


