Lancia Ypsilon HF: elektrische hot hatch met 280 pk
Lancia is terug van weggeweest – en hoe! Met de gloednieuwe Ypsilon HF lanceert het Italiaanse merk zijn eerste échte hot hatch sinds de legendarische Delta Integrale. Volledig elektrisch, met een indrukwekkend vermogen van 280 pk, én met het iconische HF-label dat na jaren van afwezigheid eindelijk terugkeert op een straatlegaal model.
De nieuwe Ypsilon HF wordt een rechtstreekse concurrent voor elektrische sportieve kleintjes zoals de MINI John Cooper Works, Alpine A290 EV en Peugeot e-208 GTi. Waar de standaard Ypsilon het moet stellen met 154 pk, gaat de HF-variant daar stevig overheen met een enkele elektromotor op de vooras die aanvankelijk 237 pk zou leveren, maar uiteindelijk opgetrokken werd naar 280 pk – net als de Alfa Romeo Junior Veloce.
Dat vertaalt zich in prestaties: 0 naar 100 km/u in slechts 5,8 seconden, een volle twee seconden sneller dan de reguliere versie. Dankzij een verlaagd onderstel, een breder spoor en een aangepaste ophanging mikt Lancia ook op betere rijprestaties, grip en stabiliteit. Optisch wordt de HF herkenbaar aan zijn bredere voorbumper, aangescherpte details en een afgesloten zwarte grille met het vernieuwde HF-logo en het iconische rode olifantje – een knipoog naar Lancia’s glorietijd in de rallysport.
Het sportieve thema zet zich binnenin voort met kuipstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en opvallende blauwe bekleding. De HF-badges duiken ook op aan de buitenzijde, onder meer op de verbrede wielkasten.
Voor wie het volledige HF-geweld wat te veel van het goede is, biedt Lancia ook de Ypsilon HF Line aan: een uitvoering met het uiterlijk van de HF, maar een gematigder karakter onder de motorkap – ideaal voor wie sportieve looks wil combineren met dagelijks comfort.
De Ypsilon HF markeert niet alleen de terugkeer van een model, maar ook van een legende: het HF-label. De komende jaren zal Lancia dit sportieve submerk ook gebruiken voor toekomstige modellen. In 2026 volgt de Gamma – een 4,7 meter lange fastback die het vlaggenschip van het merk wordt – en in 2028 maakt ook de Delta haar comeback, als een krachtig en gespierd ogende hatchback. Beide modellen worden volledig elektrisch en bouwen op de nieuwste STLA-platformen van moederbedrijf Stellantis. De officiële marktintroductie van de Lancia Ypsilon HF staat gepland voor mei 2025.
Geschiedenis van het HF-logo
Het HF-logo vindt zijn oorsprong in 1960, toen enthousiaste Lancia-eigenaars de "Lancia Hi-Fi" club oprichtten (Hi-Fi staat voor High-Fidelity). Later werden de HF-initialen gebruikt voor sportievere modellen van het merk, en in 1963 ook voor het raceteam HF Squadra Corse.
De naam HF sierde nadien Lancia’s meest iconische en succesvolle rallywagens: de Fulvia Coupé, Stratos, Delta 4WDen natuurlijk de Delta Integrale. Vooral de hoekige Delta groeide uit tot een legende en won zes WRC-kampioenschappen, meer dan eender welke andere auto in de geschiedenis van de sport.
In maart 2024 werd het HF-prestatiebadge vernieuwd. Het zal opnieuw gedragen worden door high-performance wegmodellen én racewagens van Lancia, dat ook terugkeert naar de rallysport.
Die terugkeer begint voorzichtig met deelname aan Group Rally4, een instapklasse voor jonge talenten. Daarin zet Lancia een benzineversie van de nieuwe Ypsilon in, gehuld in de iconische Martini Racing-livery.
En dat kleine galopperende olifantje? Dat gebruikt Lancia al sinds 1953, en het staat in oosterse culturen symbool voor geluk en overwinning. Tegelijk belichaamt het de onstuitbare kracht van Lancia’s sportwagens.


