Een lading van 5 minuten voor 515 kilometer
je bent hierEen lading van 5 minuten voor 515 kilometer
Het Chinese bedrijf CATL (Contemporary Amperex Technology), 's werelds grootste producent van accu’s voor elektrische voertuigen, heeft een verbeterde batterij onthuld die volgens hen een nog groter rijbereik biedt dan de geavanceerde technologie van rivaal BYD.
Het Chinese bedrijf CATL (Contemporary Amperex Technology), 's werelds grootste producent van accu’s voor elektrische voertuigen, heeft een verbeterde batterij onthuld die volgens hen een nog groter rijbereik biedt dan de geavanceerde technologie van rivaal BYD.
Beide techgiganten beweren nu dat ze accu’s hebben die elektrische voertuigen in slechts vijf minuten kunnen opladen. Maar op maandag deed CATL er een schepje bovenop door aan te kondigen dat hun nieuwe Shenxing-batterij een bereik van 515 kilometer heeft — ongeveer 110 kilometer meer dan het opgegeven bereik van 400 kilometer van BYD. Ter vergelijking: Tesla’s Superchargers leveren slechts 320 kilometer rijbereik bij een laadtijd van 15 minuten.
"Opnieuw verleggen we de grenzen van prestaties," zei Gao Huan, Chief Technology Officer van CATL, tijdens de Tech Day van het bedrijf in Shanghai.
"Ons doel is om de Shenxing-superlaadbatterij van CATL tot de standaard voor elektrische voertuigen te maken, zodat gebruikers een comfortabelere en vrijere reiservaring krijgen," voegde hij toe.
De innovatie van CATL werd aangekondigd slechts een maand nadat BYD de industrie verraste met zijn eigen baanbrekende introductie. De strijd tussen beide bedrijven onderstreept de hevige concurrentie in de Chinese EV-sector, die zorgt voor onophoudelijke innovatie tegen lage prijzen.
De verbeterde Shenxing, met een totale accucapaciteit van 800 kilometer, werd gelanceerd naast een nieuwe natrium-ionbatterij, genaamd Naxtra, die volgens CATL een veiliger en betaalbaarder alternatief vormt voor accu’s op basis van lithium en loodzuur.
CATL – dat batterijen levert aan merken als Tesla, BMW, Volkswagen en Ford – was in 2024 voor het achtste jaar op rij de grootste leverancier van EV-accu’s wereldwijd, met een marktaandeel van 38%, aldus marktonderzoeksbureau SNE Research. BYD volgde met een aandeel van 17,2%.
In hun aanvraag voor een secundaire beursnotering in Hongkong meldde CATL dat eind vorig jaar hun accu’s werden gebruikt in één op de drie elektrische voertuigen wereldwijd — goed voor zo’n 17 miljoen voertuigen. Na een eerdere notering in Shenzhen, diende het bedrijf in februari een aanvraag in voor een beursnotering in Hongkong, met als doel hun wereldwijde aanwezigheid te vergroten.
Gao verklaarde dat de nieuwe Shenxing-batterij dit jaar meer dan 67 elektrische voertuigmodellen zou aandrijven, zonder in te gaan op de specifieke modellen. Hij gaf aan dat de batterij goed presteert bij extreem koude temperaturen: van 5% naar 80% opgeladen in slechts 15 minuten, zelfs bij temperaturen tot -10 graden Celsius.
Wat betreft de Naxtra-batterij, dankzij de relatieve overvloed aan natrium belooft deze lagere productiekosten. Het bedrijf benadrukte ook de verbeterde veiligheid en stabiliteit, met het vermogen om te functioneren onder extreme weersomstandigheden en een lagere kans op explosie- of brandgevaar na een botsing, in vergelijking met traditionele lithiumaccu’s.
Gao zei dat Naxtra-accu’s een bereik tot 500 kilometer per lading kunnen bieden, wat iets korter is dan de Shenxing, en dat de massaproductie aan het eind van het jaar van start zal gaan.
De tarieven die door voormalig president Donald Trump op Chinese auto’s en producten zijn opgelegd, zullen volgens een vertegenwoordiger van CATL slechts minimale impact hebben op de batterijenproducent, aangezien het Amerikaanse deel slechts een klein deel van hun totale leveringen vertegenwoordigt, meldde de China Securities Journal, een door de staat beheerde Chinese krant. Het bedrijf zou sinds vorig jaar al noodplannen hebben ontwikkeld en werkt actief samen met klanten om oplossingen te vinden.