De nieuwe Lancia Ypsilon
je bent hierDe nieuwe Lancia Ypsilon
Lancia maakt een comeback! Dat weet je natuurlijk al, men plaagt ons al een tijdje met foto's van de nieuwe Ypsilon. Bovendien is het hele geheimhoudingsgedoe niet bepaald tot een kunst verheven: een prototype werd tijdens het testen in een meer gereden en een afgewerkt exemplaar werd midden in een Italiaanse stad gezien tijdens het filmen voor een advertentie. Oeps...
Lancia maakt een comeback! Dat weet je natuurlijk al, men plaagt ons al een tijdje met foto's van de nieuwe Ypsilon. Bovendien is het hele geheimhoudingsgedoe niet bepaald tot een kunst verheven: een prototype werd tijdens het testen in een meer gereden en een afgewerkt exemplaar werd midden in een Italiaanse stad gezien tijdens het filmen voor een advertentie. Oeps...
Hoe dan ook, vergeet dat je hem al hebt gezien, de Ypsilon is nu volledig onthuld. Het is een Peugeot 208 in Italiaans pak en daar zijn we niet boos op. De 208 is een goede auto en we vinden de dramatische voorkant van het nieuwe Lancia niet erg, in tegendeel! Er is ons verteld dat de styling de ontwerptaal toepast die is uiteengezet in het Pu+Ra HPE-concept. De ronde achterlichten moeten ons doen denken aan de Stratos, terwijl de rest van de carrosserie de elegante, pure en sensuele vormen van de Aurelia en Flaminia vertoont. Hoe dan ook, dit ding wordt ook wel omschreven als Stellantis’ eerste premium hatchback in het B-segment, en het zal de eerste van drie nieuwe Lancia-modellen zijn, waarvan er één om de twee jaar wordt gelanceerd.
Hij zal in eerste instantie ook alleen in Italië worden aangeboden, met 1.906 exemplaren van deze topspecificatie Ypsilon Edizione Limitata Cassina beschikbaar als eerbetoon aan het jaar waarin Lancia werd opgericht. Daarna vertakt Lancia zich naar België, Nederland, Frankrijk, Spanje en uiteindelijk Duitsland.
De elektrische Ypsilon belooft een motor van 154 pk en een batterij van 51 kWh voor een bereik van 400 km. Cassina is een Italiaanse designmeubelmaker, dus het interieur van deze speciale lanceringseditie moet eruit zien en aanvoelen als een Italiaanse woonkamer. Die fluwelen stoelen zien er uitzonderlijk comfortabel uit en beschikken blijkbaar over zowel verwarmings- als massagefuncties. Je hebt twee grote 10,25-inch displays voor de wijzerplaten en het infotainment, en onder dat laatste bevindt zich een cirkelvormig gedeelte waarvan Lancia suggereert dat het ‘de eerste salontafel is die je in een auto ziet’. Kan het nog Italiaanser? Standaard zal er veel technologie aan boord zijn, met een parkeerhulpsysteem, Level 2 autonoom rijden en draadloze Apple CarPlay/Android Auto.