De nieuwe Hyundai Ioniq 9
je bent hierDe nieuwe Hyundai Ioniq 9
Dit is de Hyundai Ioniq 9: een gloednieuwe elektrische SUV en het vlaggenschip van het merk, bedoeld om Hyundai naar onbekend terrein te brengen. Het model volgt op het IONIQ Concept 'SEVEN' uit 2021; de naamswijziging laat ruimte voor toekomstige uitbreiding van het aanbod.
Dit is de Hyundai Ioniq 9: een gloednieuwe elektrische SUV en het vlaggenschip van het merk, bedoeld om Hyundai naar onbekend terrein te brengen. Het model volgt op het IONIQ Concept 'SEVEN' uit 2021; de naamswijziging laat ruimte voor toekomstige uitbreiding van het aanbod.
De specificaties van de Ioniq 9 zijn indrukwekkend: een enorme batterij van 110 kWh, een 800-volt elektrische architectuur en een actieradius van bijna 640 km – zelfs in de snelste Performance AWD-uitvoering. Binnenin is er plaats voor zeven personen en biedt de auto een gigantische bagageruimte, vergelijkbaar met die van een kleine bestelwagen.
Hoewel het ontwerp grotendeels aansluit bij de kleinere Ioniq 5 en Ioniq 6, ziet ontwerphoofd Simon Loasby de Hyundai-lijn als een reeks schaakstukken, waarbij elke auto een eigen rol vervult. De Ioniq 9 is ontworpen om in te spelen op de huidige "groeikansen in het segment van driezits-SUV’s."
Prijzen en specificaties worden later bekendgemaakt, maar we verwachten dat de Ioniq 9 rond de €78.000 zal starten – vergelijkbaar met de Kia EV9. Dat is duurder dan de basisuitvoering van de Volkswagen ID. Buzz LWB, maar aanzienlijk goedkoper dan de Volvo EX90, die momenteel alleen in een dure dual-motorversie wordt aangeboden.
De Ioniq 9 is deze week onthuld op de Los Angeles Auto Show. De SUV wordt begin 2025 gelanceerd in Korea en de VS en zal later dat jaar naar Europa komen.
De Hyundai Ioniq 9 wordt bij de lancering aangeboden met drie aandrijflijnopties. Instapmodellen zullen gebruik maken van een efficiënte, achterin gemonteerde motor met 215 pk – goed voor een tijd van 0 naar 100 km/u van 9,4 seconden. Dit model, zo beweert Hyundai, heeft een officieel bereik van maximaal 600 kilometer. Daarboven zit de standaard auto met vierwielaandrijving. De achtermotor is groter dan die aan de voorkant, maar samen produceren ze 309 pk – genoeg om in 6,8 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren. Er is nog geen nieuws over een Hyundai Ioniq 9 N; het Performance AWD-model zal voorlopig bovenaan het assortiment staan. Met 429 pk sprint hij in 5,3 seconden van 0 naar 100 km/u. Alle versies hebben dezelfde topsnelheid van 200 km/u.
Zoals gezegd zullen er bij de lancering drie verschillende modellen worden aangeboden, hoewel de dikke batterij van 110,3 kWh standaard is in de Ioniq 9-reeks. Dat is 10,5 kWh groter dan in de mechanisch vergelijkbare Kia EV9, die op hetzelfde E-GMP-platform zit.
De basisauto met achterwielaandrijving voor de lange afstand wordt geleverd met slechts één motor en is daarom lichter – en heeft de grootste actieradius van 600 km. Een vergelijkbare EV9 Air heeft een officieel bereik van 549 kilometer.
Boven de Long-Range RWD zit de Long-Range AWD, die een extra motor aan de vooras toevoegt voor vierwielaandrijving. Deze versie kan nog steeds 546 kilometer afleggen op een volle accu – wat overeenkomt met ongeveer 5,1 kilometer per kWh.
De topper in het assortiment is voorlopig de Performance AWD, die met 429 pk niet helemaal de prestaties biedt van zijn Ioniq 5-stablemate met N-badge. Toch zou het vlaggenschip Ioniq 9, met een bereik van 510 km, degenen moeten dienen die prestaties goed willen combineren met efficiëntie.
Zoals alle (huidige) Hyundai's met Ioniq-badge, gebruikt de 9 een elektrische architectuur van 800 volt voor razendsnel opladen. De constructeur noemt geen pieklaadsnelheid, maar er is ons verteld dat deze “zeer vergelijkbaar” is met die van de Ioniq 5 en 6 – wat een maximum van 230-240 kW betekent. Opladen tot 10-80 procent duurt 24 minuten op een geschikte snellader. Net als bij de Ioniq 5 wordt de laadstatus gemarkeerd via een reeks groene stippen op het stuur.
Schijn kan bedrieglijk zijn. In onze ogen ziet de Hyundai Ioniq 9 er lichter en compacter uit dan de Kia EV9, en toch is hij iets langer – zowel qua wielbasis (3.130 mm) als in totaal (5.060 mm).
Dat maakt dit een enorm praktische auto. Alle zeven stoelen zijn geschikt voor volwassenen op korte ritten, en ze kunnen plat worden neergeklapt, waardoor een bagageruimte van 1.323 liter ontstaat die lijkt op een bestelwagen. Hyundai biedt nog geen cijfer met ingeklapte rijen twee en drie, maar het is redelijk om te verwachten dat dit all-in boven de 2.000 liter zal uitkomen. Er zit ook een behoorlijke hoeveelheid brandstof in: 88 liter bij modellen met één motor, of 52 liter bij auto's met vierwielaandrijving.
Zoals gezegd is de Ioniq 9 een zevenzitter. Wilt u de cabine echter nog ruimer maken, dan kunt u kiezen voor de zeszitsindeling, met een geheel vlakke vloer en twee kapiteinsstoelen op de middelste rij. Als u de juiste keuzevakjes aanvinkt, kunnen deze 180 graden draaien zodat ze naar de achterste stoelen gericht zijn, en vrijwel plat achterover leunen om die lange, moeizame snelwegritten een beetje meer ontspannend te maken.
Voorin krijg je twee bijna fauteuilachtige stoelen, met een dikke, verschuifbare Universal Island 2.0-middenconsole en een volledig vlakke vloer. Het voelt ruim aan, wat alleen wordt bevorderd door de minimalistische dashboardindeling.
Hyundai weigert een ontwerptaal in Audi-stijl te implementeren, wat betekent dat elk van zijn modellen er heel verschillend uitziet. De Ioniq 9 is de elektrische SUV van het merk, en hoewel hij op hetzelfde E-GMP-platform staat als de Kia EV9, heeft hij een veel slankere en gladdere vorm. De Hyundai beschikt over een indrukwekkend lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,259 Cd wanneer hij is uitgerust met de optionele digitale buitenspiegels.
Je krijgt een dagrijverlichting in pixelstijl en de aparte koplampen die eronder zitten. Veel van de technologie en sensoren zijn verborgen in het zwarte paneel net boven de kentekenplaat, maar de gladdere voorkant geeft hem een veel minder imposante uitstraling vergeleken met zijn EV9-broer of zus.
Het gladde oppervlak loopt door aan de zijkant, waar de keuze van de uitrusting bepaalt hoeveel zwarte bekleding elke auto krijgt. Kalligrafie zal naar verwachting de topspecificatie zijn (maar moet nog worden bevestigd), die er behoorlijk luxe uitziet dankzij het uitgebreide gebruik van carrosseriekleurige afwerking. Er wordt een selectie lichtmetalen velgen aangeboden, van 19 tot 21 inch.
Terwijl de EV9 zijn hoekige profiel met trots draagt, is de Ioniq 9 veel slanker. De achterkant heeft een bijna Volvo-achtig uiterlijk en is voorzien van meer pixelverlichting, die naar boven en over de bovenrand van de kofferklep buigt. Het is een opvallende look die 's nachts zeker de aandacht zal trekken.
Het interieur is net zo fris en strak als de buitenkant, met een paar 12-inch schermen die zijn ingedeeld in wat lijkt op een enkel gebogen scherm. De media- en klimaatregelaars bevinden zich in een apart paneel onder de ventilatieopeningen, met gemakkelijk toegankelijke draaiknoppen om de temperatuur aan te passen.
De gebruikte materialen voelen passend hoogwaardig aan, op welke van de zeven stoelen je ook zit. De auto is voorzien van een aantal duurzame materialen, waaronder eco-processleer, gerecycled PET-materiaal en biolak. Er worden in totaal zestien exterieurkleuren aangeboden, naast een selectie van zes tweekleurige interieuropties.
We hebben nog geen indicatieve prijs, maar aangezien de Kia EV9 begint vanaf iets minder dan € 78.000, verwachten we dat zijn Koreaanse stalgenoot in een vergelijkbare marge zal zitten. Een Ioniq 9 Performance AWD in de voorgestelde topklasse Calligraphy-specificatie zou €102.000 kunnen kosten.
Hoewel dat misschien veel klinkt voor een SUV met een Hyundai-badge op de kofferbak, is het de moeite waard om te bedenken dat elk model een actieradius van meer dan 500 kilometer biedt, plus die uiterst belangrijke elektrische architectuur van 800 volt en ultrasnelle oplaadmogelijkheden.