Ga naar de inhoud

We hechten belang aan je privacy

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de website te optimaliseren en u de best mogelijk ervaring te bieden. Klik op “Cookies accepteren” om alle cookies te aanvaarden of stel zelf je voorkeuren in. Meer weten? Lees meer over ons cookiebeleid.

Stel je voorkeuren in

Citroën C5 Aircross: ruimer en bijna 700 kilometer rijbereik

je bent hier

Citroën C5 Aircross: ruimer en bijna 700 kilometer rijbereik

Ruim en comfortabel: de nieuwe Citroën C5 Aircross SUV is precies wat je verwacht. De tweede generatie Aircross betekent een flinke stap vooruit ten opzichte van zijn onderschatte voorganger, die inmiddels acht jaar oud is. De SUV is aanzienlijk gegroeid en biedt nu een kofferbak van 651 liter én claimt toonaangevende beenruimte achterin. 

Ruim en comfortabel: de nieuwe Citroën C5 Aircross SUV is precies wat je verwacht. De tweede generatie Aircross betekent een flinke stap vooruit ten opzichte van zijn onderschatte voorganger, die inmiddels acht jaar oud is. De SUV is aanzienlijk gegroeid en biedt nu een kofferbak van 651 liter én claimt toonaangevende beenruimte achterin. 

Al moet gezegd worden dat hij die eer deelt met zijn zustermodel, de Opel Grandland, waarmee hij dezelfde buitenafmetingen deelt. Deze tweede generatie C5 Aircross maakt gebruik van het nieuwe STLA-Medium platform. De nieuwe topversie is groter en zou beter moeten zijn dan de vorige C5 Aircross. De wielbasis is met 60 mm toegenomen ten opzichte van het vorige model, en Citroën beweert dat bijna al die extra ruimte naar de beenruimte achterin is gegaan. Er is ook meer hoofdruimte dan voorheen, en een royale kofferbak van 651 liter.

Die kofferbakcapaciteit blijft overigens gelijk, ongeacht de gekozen aandrijflijn. De volledig elektrische versie heeft een indrukwekkend rijbereik. Standaard komt de ë-C5 Aircross met een elektromotor van 210 pk en een batterij van 73 kWh, goed voor een bereik van 520 kilometer. Daarnaast is er ook een ‘Extended Range’-variant met nog meer rijbereik. Die beschikt over een elektromotor van 230 pk en een 97 kWh-batterij, waarmee je tot 679 kilometer kunt rijden op één laadbeurt.
En ja, dit zijn in grote lijnen dezelfde aandrijflijnen als die in de Opel Grandland en Peugeot 3008. Toch is het Citroën gelukt om zijn eigen ‘Advanced Comfort Suspension’ met hydraulische aanslagdempers exclusief te houden voor de C5 Aircross binnen het Stellantis-concern. En dat systeem is uiteraard aanwezig in deze nieuwe SUV. Het persbericht staat overigens vol verwijzingen naar comfort – wat altijd een goed teken is bij een grote Citroën.

Het interieur is volgens Citroën gebaseerd op de zogeheten ‘C-Zen Lounge’-architectuur, met een horizontaal dashboard bekleed met zacht aanvoelend textiel, dat naar verluidt doet denken aan een sofa. Er is ook sfeerverlichting met keuze uit acht verschillende kleuren – een primeur voor Citroën – en de stoelen zouden extreem zacht zijn, maar krijgen ook elektrisch verstelbare zijwangen voor extra steun. De hoogste uitrustingsniveaus bieden verwarmde achterzetels, terwijl je vooraan kunt genieten van verwarming, ventilatie én massagefunctie.

Binnenin bevindt zich het “grootste centrale HD-touchscreen ooit aangeboden door een merk binnen de Stellantis-groep”. Er is ook een spraakherkenningssysteem met geïntegreerde ChatGPT, draadloze smartphoneconnectiviteit, een digitaal 10-duims instrumentenpaneel, en sommige interieurkunststoffen zijn écht vervaardigd uit wijnranken “afkomstig van biologische wijngaarden in Bourgondië”. Heerlijk Frans.

Prijzen volgen op onze website naar aanloop van de Belgische marktintroductie die in de tweede helft van dit jaar volgt.

Terug naar overzicht

Laadpalen in de kijker

Smappee EV Ultra 40D

Smappee EV Ultra 40D

De Smappee EV Ultra is een snellader die op de grond wordt gemonteerd en twee CCS2-connectors heeft.

Smappee EV Ultra 120D

Smappee EV Ultra 120D

De Smappee EV Ultra is een snellader die op de grond wordt gemonteerd en twee CCS2-connectors heeft.

Smappee EV One Business

Smappee EV One Business

De Smappee EV One is een EV-laadstation dat op de grond wordt gemonteerd met een socket (en shutter).