Citroën C5 Aircross: ruimer en bijna 700 kilometer rijbereik
je bent hierCitroën C5 Aircross: ruimer en bijna 700 kilometer rijbereik
Ruim en comfortabel: de nieuwe Citroën C5 Aircross SUV is precies wat je verwacht. De tweede generatie Aircross betekent een flinke stap vooruit ten opzichte van zijn onderschatte voorganger, die inmiddels acht jaar oud is. De SUV is aanzienlijk gegroeid en biedt nu een kofferbak van 651 liter én claimt toonaangevende beenruimte achterin.
Ruim en comfortabel: de nieuwe Citroën C5 Aircross SUV is precies wat je verwacht. De tweede generatie Aircross betekent een flinke stap vooruit ten opzichte van zijn onderschatte voorganger, die inmiddels acht jaar oud is. De SUV is aanzienlijk gegroeid en biedt nu een kofferbak van 651 liter én claimt toonaangevende beenruimte achterin.
Al moet gezegd worden dat hij die eer deelt met zijn zustermodel, de Opel Grandland, waarmee hij dezelfde buitenafmetingen deelt. Deze tweede generatie C5 Aircross maakt gebruik van het nieuwe STLA-Medium platform. De nieuwe topversie is groter en zou beter moeten zijn dan de vorige C5 Aircross. De wielbasis is met 60 mm toegenomen ten opzichte van het vorige model, en Citroën beweert dat bijna al die extra ruimte naar de beenruimte achterin is gegaan. Er is ook meer hoofdruimte dan voorheen, en een royale kofferbak van 651 liter.
Die kofferbakcapaciteit blijft overigens gelijk, ongeacht de gekozen aandrijflijn. De volledig elektrische versie heeft een indrukwekkend rijbereik. Standaard komt de ë-C5 Aircross met een elektromotor van 210 pk en een batterij van 73 kWh, goed voor een bereik van 520 kilometer. Daarnaast is er ook een ‘Extended Range’-variant met nog meer rijbereik. Die beschikt over een elektromotor van 230 pk en een 97 kWh-batterij, waarmee je tot 679 kilometer kunt rijden op één laadbeurt.
En ja, dit zijn in grote lijnen dezelfde aandrijflijnen als die in de Opel Grandland en Peugeot 3008. Toch is het Citroën gelukt om zijn eigen ‘Advanced Comfort Suspension’ met hydraulische aanslagdempers exclusief te houden voor de C5 Aircross binnen het Stellantis-concern. En dat systeem is uiteraard aanwezig in deze nieuwe SUV. Het persbericht staat overigens vol verwijzingen naar comfort – wat altijd een goed teken is bij een grote Citroën.
Het interieur is volgens Citroën gebaseerd op de zogeheten ‘C-Zen Lounge’-architectuur, met een horizontaal dashboard bekleed met zacht aanvoelend textiel, dat naar verluidt doet denken aan een sofa. Er is ook sfeerverlichting met keuze uit acht verschillende kleuren – een primeur voor Citroën – en de stoelen zouden extreem zacht zijn, maar krijgen ook elektrisch verstelbare zijwangen voor extra steun. De hoogste uitrustingsniveaus bieden verwarmde achterzetels, terwijl je vooraan kunt genieten van verwarming, ventilatie én massagefunctie.
Binnenin bevindt zich het “grootste centrale HD-touchscreen ooit aangeboden door een merk binnen de Stellantis-groep”. Er is ook een spraakherkenningssysteem met geïntegreerde ChatGPT, draadloze smartphoneconnectiviteit, een digitaal 10-duims instrumentenpaneel, en sommige interieurkunststoffen zijn écht vervaardigd uit wijnranken “afkomstig van biologische wijngaarden in Bourgondië”. Heerlijk Frans.
Prijzen volgen op onze website naar aanloop van de Belgische marktintroductie die in de tweede helft van dit jaar volgt.