Batterijtoestand elektrische tweedehandsauto binnenkort op Car-Pass
Meer transparantie, maar voorlopig zonder verplichting
Vanaf begin 2026 zal de Car-Pass ook informatie kunnen bevatten over de staat van de batterij van elektrische tweedehandswagens. Ministers Rob Beenders (Consumentenbescherming) en Jean-Luc Crucke (Mobiliteit) hebben daarvoor een intentieverklaring ondertekend. De nieuwe vermelding moet meer transparantie bieden aan kopers, al blijft ze voorlopig vrijblijvend omdat er nog geen Europees systeem bestaat om de batterijconditie op een uniforme manier te meten.
Een duwtje in de rug voor de tweedehandsmarkt
De tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen groeit, maar blijft achter op die van nieuwe wagens. In de eerste negen maanden van 2025 werden meer dan 106.000 nieuwe elektrische auto’s ingeschreven – goed voor een marktaandeel van 33%. Daartegenover staan slechts 21.912 tweedehands elektrische wagens, of ongeveer 4% marktaandeel.
Volgens de ministers komt dat deels door het gebrek aan vertrouwen bij kopers die te weinig weten over de toestand van de batterij, het duurste onderdeel van een elektrische wagen.
“De overstap naar elektrische mobiliteit kan enkel slagen als we het vertrouwen van de consument versterken. Door de staat van de batterij zichtbaar te maken via de Car-Pass, maken we tweedehands elektrische wagens aantrekkelijker en zetten we een nieuwe stap richting een duurzame en transparante mobiliteit voor iedereen,” aldus minister Crucke.
Geen verplichting door gebrek aan standaardmeting
Hoewel de vermelding van de batterijtoestand een belangrijke stap is richting transparantie, blijft ze voorlopig niet verplicht. De reden daarvoor is het ontbreken van een gestandaardiseerd meetsysteem op Europees niveau. Momenteel bestaan er verschillende methodes om de zogenaamde State of Health (SOH) te berekenen — bijvoorbeeld via erkende dealers, organisaties zoals VAB, of onafhankelijke testplatformen zoals Aviloo, Moba of Electrify. Omdat elk systeem met andere parameters werkt, kunnen de resultaten sterk verschillen en dus een vertekend beeld geven.
Minister Beenders bevestigt dat een verplichte vermelding pas mogelijk wordt zodra Europa een uniforme meetmethode heeft uitgewerkt. “Voor een verplichting is het wachten op een standaard meetsysteem op Europees niveau,” klinkt het.
Wat betekent de State of Health (SOH)?
De State of Health geeft aan hoeveel capaciteit een batterij nog heeft vergeleken met haar oorspronkelijke waarde. Dit wordt weergegeven als een percentage — vergelijkbaar met het batterijniveau van een smartphone. Gemiddeld verliezen batterijen van elektrische wagens ongeveer 1,8% capaciteit per jaar, wat betekent dat ze meestal 10 tot 15 jaar meegaan. Een duidelijke SOH-waarde kan kopers helpen om in te schatten hoe lang de batterij nog zal presteren.
Een stap richting vertrouwen en duurzaamheid
Volgens Car-Pass-directeur Michel Peelman sluit deze uitbreiding perfect aan bij de oorspronkelijke missie van de organisatie.
“Het doel van de Car-Pass is precies om de koper op transparante wijze informatie te verschaffen over de occasie die hij op het oog heeft. Voor elektrische voertuigen is de staat van de batterij minstens even belangrijk als de kilometerstand. Het is dan ook logisch dat we de State of Health op de Car-Pass vermelden,” aldus Peelman.
Hoewel de vermelding van de SOH dus nog niet verplicht is, vormt ze een belangrijke stap richting meer transparantie en een sterker vertrouwen in de tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen. België loopt daarmee vooruit op Europese regelgeving die nog in voorbereiding is.