Ga naar de inhoud

We hechten belang aan je privacy

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de website te optimaliseren en u de best mogelijk ervaring te bieden. Klik op “Cookies accepteren” om alle cookies te aanvaarden of stel zelf je voorkeuren in. Meer weten? Lees meer over ons cookiebeleid.

Stel je voorkeuren in

Aantal elektrische auto’s fors toegenomen in België

je bent hier

Aantal elektrische auto’s fors toegenomen in België

In 2021 waren maar 23.000 elektrische auto's in België. Eind vorig jaar waren dat er bijna 128.000. En in het eerste kwartaal van dit jaar werden alvast 40% meer elektrische auto’s ingeschreven dan in dezelfde periode vorig jaar. "Tegen 2035 worden er enkel nog wagens zonder verbrandingsmotor ingeschreven en dat betekent dat de markt helemaal gaat geëlektrificeerd worden. Niet alleen qua nieuwe wagens, maar stilaan ook het totale wagenpark.

In 2021 waren maar 23.000 elektrische auto's in België. Eind vorig jaar waren dat er bijna 128.000. En in het eerste kwartaal van dit jaar werden alvast 40% meer elektrische auto’s ingeschreven dan in dezelfde periode vorig jaar. "Tegen 2035 worden er enkel nog wagens zonder verbrandingsmotor ingeschreven en dat betekent dat de markt helemaal gaat geëlektrificeerd worden. Niet alleen qua nieuwe wagens, maar stilaan ook het totale wagenpark.

In België zijn er ongeveer 6 miljoen nieuwe wagens. Op dit ogenblik is iets meer dan 10% daarvan elektrisch. Wat tegen 2030-2035 meer dan een derde zal zijn", zegt Filip Rylant van Traxio.

Er blijven wel pijnpunten zoals de hoge kostprijs van een elektrische auto en het beperkt aantal laadpunten in ons land. Wat dat laatste betreft is er een inhaalbeweging aan de gang en ook wat de prijs betreft komt er beterschap aan.

De meeste elektrische wagens in ons land zijn bedrijfswagens of salariswagens. Slechts één op 10 van de elektrische auto’s is van een particulier. Maar dat zou de komende jaren kunnen veranderen.

"Die elektrische auto wordt altijd maar goedkoper. De batterijkosten gaan ieder jaar naar beneden. En we zien nu vandaag in 2025 volop goedkopere elektrische modellen op de markt komen die ook de particulier moet aanspreken", zegt Philippe Vangeel van EV Belgium.

De afgelopen jaren zijn er ook veel plug-in hybride wagens verkocht. Een combinatie van elektrisch rijden en een verbrandingsmotor. Fiscaal interessant, maar niet zo voordelig. 

Een plug-in hybride kost gemiddeld meer in aankoop dan een elektrische variant en kost dan ook nog eens meer als je ermee rijdt. Dus de energiekost is merkelijk hoger. Een plug-in hybride zou 3 tot 4 keer meer vervuilen wanneer die nooit elektrisch rijdt. 

En dan is er de laadinfrastructuur. Meer en meer particulieren kiezen voor een persoonlijke laadpaal thuis. Ook op parkeerplaatsen van appartementsgebouwen worden al volop laadpunten geïnstalleerd. "We hebben ongeveer 650.000 elektrische wagens rondrijden en we zitten op een 400.000 thuisinstallaties. En die thuisinstallaties gaan nog meer stijgen omwille van het feit dat eenmaal de tweedehandsmarkt aanzwengelt, dan gaan er meer mensen thuis een laadstation plaatsen", zegt Frank Ignoul van Go-Blue.

En niet vergeten dat thuisladen toch het voordeligst is. Maar wie onderweg wil laden kan in ons land op 84.000 plaatsen publiek laden. En die laadstations worden in de toekomst al maar sneller. Ook daar is heel hard aan gewerkt dat zelfs de plaspauze tekort wordt en de laatste sessie al voorbij is. Wetende dat de Belg gemiddeld 35 km per dag rijdt, moet het allemaal wel lukken.

Bron: VRT NWS

Terug naar overzicht

Laadpalen in de kijker

Smappee EV Ultra 80S

Smappee EV Ultra 80S

De Smappee EV Ultra is een snellader die op de grond wordt gemonteerd en één CCS2-aansluiting heeft.

Smappee EV Ultra 40D

Smappee EV Ultra 40D

De Smappee EV Ultra is een snellader die op de grond wordt gemonteerd en twee CCS2-connectors heeft.

Smappee EV Ultra 120D

Smappee EV Ultra 120D

De Smappee EV Ultra is een snellader die op de grond wordt gemonteerd en twee CCS2-connectors heeft.