MINI Cooper electric
je bent hierMINI Cooper electric
Je hebt waarschijnlijk al één van de vele gelekte afbeeldingen online gezien, maar dit is de geheel nieuwe Mini Cooper in al zijn glorie. Binnenkort zien we de vrijwel identieke Cooper op benzine, maar de Cooper Electric laat ons de nieuwe ‘Charismatic Simplicity’-designtaal zien.
Je hebt waarschijnlijk al één van de vele gelekte afbeeldingen online gezien, maar dit is de geheel nieuwe Mini Cooper in al zijn glorie. Binnenkort zien we de vrijwel identieke Cooper op benzine, maar de Cooper Electric laat ons de nieuwe ‘Charismatic Simplicity’-designtaal zien.
Dat heeft er in wezen toe geleid dat Mini zoveel mogelijk onderdelen van de oude auto heeft verwijderd – dus geen chroom meer, geen zwart plastic rond de wielkasten, superkorte overhangen en verzonken deurgrepen.
De klassieke ronde koplampen zijn aanwezig en flankeren een achthoekige grille. De Union Flag-achterlichten zijn ook verdwenen, wel zijn er nieuwe aanpasbare lichten waarbij je kan kiezen tussen verschillende patronen. Over het algemeen zijn we echter fan van de nieuwe look. En er komt een ‘sport' uitrustingsniveau met mooiere voor- en achterbumpers.
Mini zegt dat het “een gigantische sprong in het digitale tijdperk maakt” met deze auto van de vijfde generatie, dus het interieur wordt gedomineerd door een groot rond OLED-aanraakscherm in het midden van het dashboard dat het ontwerp van de originele Alec Issigonis Mini nabootst. Je kunt nog verder gaan door over te schakelen naar ‘Timeless’ – een van de zeven verschillende ‘belevingsmodi’ die het ontwerp van het scherm en de kleur van de verlichting die op het gebreide dashboard wordt geprojecteerd veranderen.
Er is een optionele head-up display beschikbaar, en het stuur krijgt een vreemde stoffen strook als spookachtige derde spaak. De bagageruimte is echter iets kleiner: van 211 liter naar 200 liter in de nieuwe Mini Cooper Electric.
Er zijn er twee aandrijflijnen om uit te kiezen (E of SE), waarbij de E een batterij van 40,7 kWh krijgt en een bereik van 300 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Deze is gekoppeld aan een elektromotor van 181 pk voor een tijd van 0-100 km/u van 7,3 seconden. De SE krijgt een grotere batterij van 54,2 kWh voor een actieradius van 400 kilometer, plus een motor van 215 pk die de acceleratie van 0 naar 100 km/u terugbrengt naar 6,7 seconden. Beide krijgen een snellaadvermogen van 95 kW.
Wat is er nog meer nieuw? Welnu, er is een langere wielbasis en een grotere spoorbreedte, plus nieuwe ophanging en dempers. Er zit ook een nieuw Mini-besturingssysteem 9 in, gebaseerd op Android Open Source Project-software, plus optionele augmented reality-navigatie en een nieuwe stemassistent.