Jeep Compass is nu elektrisch met een actieradius tot 650 kilometer
je bent hierJeep Compass is nu elektrisch met een actieradius tot 650 kilometer
We wisten dat hij eraan zat te komen nadat er vorige week enkele beelden uitlekten van de nieuwe elektrische SUV. Na het stopzetten van de Renegade en Cherokee is de Compass Jeep’s meest betaalbare SUV geworden. En nu is hij eindelijk beschikbaar als elektrische auto.
We wisten dat hij eraan zat te komen nadat er vorige week enkele beelden uitlekten van de nieuwe elektrische SUV. Na het stopzetten van de Renegade en Cherokee is de Compass Jeep’s meest betaalbare SUV geworden. En nu is hij eindelijk beschikbaar als elektrische auto.
Wat de aandrijflijn betreft, zal de nieuwste generatie Compass in Europa beschikbaar zijn als een elektrisch model, een plug-in hybride of een mild-hybride op benzine. De krachtigste versie is de elektrische Compass met twee motoren, die 375 pk levert via twee aandrijfunits. Stellantis zegt dat de achterste motor van 65 pk speciaal voor Jeep is ontwikkeld om de Compass in staat te stellen hellingen van 20% te beklimmen, zelfs als de voorwielen geen grip hebben.
De nieuwe Jeep Compass is gebaseerd op het Stellantis SLTA Medium-platform, dat ook de basis vormt voor Europese crossovers zoals de Citroën C5 Aircross en Peugeot 5008. De nieuwe Compass is 4,55 meter lang, wat 15,5 centimeter langer is dan de huidige Compass.
Het opladen van de elektrische Compass kan met maximaal 160 kW via een DC-snellader en tot 22 kW via een AC-bron. Bij snelladen geeft Jeep aan dat het laadniveau van 20% naar 80% kan gaan in 30 minuten. Wat betreft de batterij weten we dat de voorwielaangedreven EV een accupakket van 74 kilowattuur onder de vloer heeft, met een geschatte maximale actieradius van 650 kilometer volgens de WLTP-cyclus.
De tweewielaangedreven versies hebben een bodemvrijheid van 20 cm en kunnen door water van maximaal 47 cm diep rijden. De aanrijhoek bedraagt 20 graden, de overrijhoek 15 graden en de vertrekhoek 26 graden. De vierwielaangedreven versies krijgen een ophoging van 10 millimeter en iets andere bumpers die krasbestendig zijn. Daardoor neemt de aanrijhoek toe tot 27 graden, de overrijhoek tot 16 graden en de vertrekhoek tot 31 graden. Jeep beweert dat deze cijfers de beste zijn in het Europese C-SUV-segment.
Alle versies worden standaard geleverd met Jeep’s Selec-Terrain tractiecontrolesysteem, inclusief de versies met voorwielaandrijving. De AWD-varianten krijgen daarnaast standaard een hill descent control-systeem.
Van buitenaf ziet de nieuwe Compass er behoorlijk robuust uit. Hij beschikt over een actieve grilleklep achter de voorbumper om de aerodynamica te verbeteren, terwijl de traditionele grille met zeven sleuven is afgesloten – opnieuw voor meer efficiëntie. De Compass krijgt ook een vlakke onderzijde en luchtgeleiders in de voorbumper die de luchtstroom naar de zijkanten leiden. Al deze verbeteringen zorgen ervoor dat de luchtweerstandscoëfficiënt van het nieuwe model onder de 0,3 Cx ligt. De meest luxe versies krijgen een tweekleurige lak, matrix LED-koplampen, een zonnedak en 20-inch wielen.
Binnenin beschikt de Compass over een extra breed centraal touchscreen van 16 inch en een digitaal instrumentenpaneel van 10 inch – beide standaard. Onder het grote centrale scherm bevindt zich een rij knoppen voor het bedienen van het infotainmentsysteem en het klimaatcontrolesysteem. Jeep geeft ook aan dat de nieuwe Compass over-the-air (OTA) updates zal ontvangen, waarmee functies kunnen worden toegevoegd of bugs kunnen worden opgelost zonder dat een bezoek aan de dealer nodig is.
De verkoop van de gloednieuwe Jeep Compass is al gestart in Europa, waar de autofabrikant bestellingen aanneemt voor de First Edition-modellen, die worden geassembleerd in de Stellantis-fabriek in Melfi, Italië. De leveringen in Europa beginnen in het vierde kwartaal, met later uitbreiding naar andere markten.