Ga naar de inhoud

We hechten belang aan je privacy

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de website te optimaliseren en u de best mogelijk ervaring te bieden. Klik op “Cookies accepteren” om alle cookies te aanvaarden of stel zelf je voorkeuren in. Meer weten? Lees meer over ons cookiebeleid.

Stel je voorkeuren in

Dacia Hipster Concept: Alternatieve visie op elektrische mobiliteit

De Hipster biedt plaats aan vier personen en heeft alle kracht en actieradius die je nodig hebt

door Francis Logghe
6 oktober 2025

Dacia presenteert met trots haar nieuwste visie op stedelijke mobiliteit: de Hipster Concept. Dit prototype is geen luxe speeltje — het is een radicaal sobere, elektrische stadsauto die de essentie van mobiliteit opnieuw wil definiëren. Dacia wil met dit concept aantonen dat elektrische mobiliteit wél betaalbaar, gewenst én praktisch kan zijn voor wie geen overdaad nodig heeft.

Dacia Hipster Concept: Alternatieve visie op elektrische mobiliteit
Dacia Hipster Concept: Alternatieve visie op elektrische mobiliteit
Dacia Hipster Concept: Alternatieve visie op elektrische mobiliteit

Sinds het begin van de 21e eeuw is de automarkt – vooral onder invloed van regelgeving en elektrificatie – geëvolueerd naar alsmaar grotere, zwaardere en meer geavanceerde auto's... die ook steeds duurder worden. Maar wat is morgen echt essentieel? Wat kunnen we doen om de markt voor elektrische mobiliteit voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken? Wat als we helemaal van nul zouden beginnen? Dat was de gedachte achter Dacia's uitdaging om de auto opnieuw uit te vinden.

“In het dagelijks rijden heb je geen auto van 1,5 of 2 ton nodig met een 80 kWh-batterij die 0–100 km/u in vier seconden kan. Dat heb je niet nodig. Laten we teruggaan naar de essentie: wat hebben we echt nodig in het dagelijks leven?”

Minimalisme als filosofie
Wat Dacia hier laat zien, is niet de volgende evolutie in comfort en technologie, maar eerder een terugkeer naar de essentie. Het Hipster-concept is opgebouwd rond een filosofie van “less is more”: op elke plaats waar iets kon worden weggelaten, is dat gedaan. Minder gewicht, minder toeters en bellen, minder kosten — maar wel behoud van bruikbaarheid.

Met zijn compacte afmetingen — slechts drie meter lang, ongeveer 1,55 m breed en 1,53 m hoog — verlegt de Hipster de grenzen van wat een “volwaardige auto” kan zijn. Toch biedt hij vier volwaardige zitplaatsen en een aanpasbare bagageruimte: van 70 liter wanneer er vier inzittenden zijn, tot 500 liter wanneer de achterbank is neergeklapt. 

Een andere slimme bezuiniging: de deuren hebben geen klassieke grepen, maar worden bediend via een riemmechanisme. De achterlichten zijn geïntegreerd achter de achterruit zodat extra glasplaatjes overbodig zijn. Slechts drie exterieurdelen zijn in een andere kleur gelakt — een rigoureuze aanpak van design-to-cost.

Techniek in functie van eenvoud
Dacia belooft dat dit concept circa 20 % lichter is dan de huidige Dacia Spring — een drastische gewichtsreductie die gepaard gaat met een forse reductie in energieverbruik én CO₂-footprint.

Hoewel Dacia de capaciteit van de batterij nog niet publiekelijk vrijgaf, garanderen de ontwerpers dat het rijbereik volstaat voor het dagelijks gebruik. Ze mikken op een gebruik waarbij de auto slechts twee keer per week hoeft te laden, uitgaande van het feit dat de meeste bestuurders dagelijks minder dan 40 km afleggen. 

Qua performance mikt de Hipster op een maximumsnelheid van circa 90 km/u — voldoende voor stadsverkeer en korte trajecten.

Binnenin is de benadering even zuinig: schuiframen in plaats van automatische raammechanismen, geen geïntegreerd infotainmentsysteem maar een dock voor de smartphone als centrale interface, en een modulair systeem (YouClip®) waarmee gebruikers zelf accessoires kunnen toevoegen. Twee airbags in het dashboard beschermen bestuurder en passagier.

“We kunnen niet doorgaan met de trend van ‘altijd meer’. Daarom moeten we een compleet andere benadering voorstellen, en dat is precies wat het Hipster-concept doet.”

Prijs, haalbaarheid en regelgeving
Een van de meest opvallende ambities van Dacia is de aanpak van de kosten: het merk mikt erop dat een productieversie van dit concept onder de € 15.000 zou kan gepositioneerd worden — een prijs die met de huidige elektrische modellen nauwelijks haalbaar is.

Toch staat de realisatie niet zonder obstakels. Een belangrijke voorwaarde is dat de Europese regelgeving wordt aangepast zodat kleine, lichte voertuigen onder minder strenge eisen kunnen vallen — een nieuwe categorie van stads- of “micro-EV’s” waar Dacia en andere autofabrikanten op aandringen.

Bovendien zal Dacia rekening moeten houden met productievereisten — zo wijzen ontwerpers erop dat de regelgeving waarschijnlijk zal vereisen dat dergelijke auto’s in Europa worden gebouwd.

Waarom dit concept ertoe doet
De Hipster Concept is niet zomaar een showstuk: het vertegenwoordigt een strategische visie van Dacia — namelijk dat mobiliteit voor iedereen toegankelijk moet blijven, ook in een tijd van strikte regelgeving, rijbereik-eisen en groeiende complexiteit van auto’s. Dacia ziet hierin de logische voortzetting van haar merkwaarden: eenvoud, functionaliteit en betaalbaarheid.

Net zoals de oorspronkelijke Dacia Logan twee decennia geleden de norm voor betaalbare mobiliteit verruimde, hoopt Dacia dat de Hipster een soortgelijke stap vertegenwoordigt in het elektrisch tijdperk. “We herontwerpen auto’s van nul”, aldus de ontwerpers — niet door extra lagen toe te voegen, maar door calculerend weg te nemen wat niet strikt nodig is.

Of de Hipster ooit in productie komt, hangt af van een samenspel van regelgeving, economische schaalbaarheid en consumentenacceptatie. Maar één ding staat vast: met dit concept neemt Dacia een duidelijke stelling in in het debat over de toekomst van betaalbare elektrische mobiliteit.

Dacia Hipster Concept: Alternatieve visie op elektrische mobiliteit
Dacia Hipster Concept: Alternatieve visie op elektrische mobiliteit
Dacia Hipster Concept: Alternatieve visie op elektrische mobiliteit +15
  Terug naar overzicht

Laadpalen in de kijker

Smappee EV Ultra 40D

Smappee EV Ultra 40D

De Smappee EV Ultra is een snellader die op de grond wordt gemonteerd en twee CCS2-connectors heeft.

Smappee EV Ultra 120D

Smappee EV Ultra 120D

De Smappee EV Ultra is een snellader die op de grond wordt gemonteerd en twee CCS2-connectors heeft.

Smappee EV One Business

Smappee EV One Business

De Smappee EV One is een EV-laadstation dat op de grond wordt gemonteerd met een socket (en shutter).